Αρχείο Α.Ε. 90/07 - Πάολα (Σπηλιωτοπούλου, Παυλίνα)

Περιοχή αναγνώρισης

Κωδικός αναγνώρισης της ενότητας περιγραφής

GR ELIA-MIET Α.Ε. 90/07

Τίτλος

Πάολα (Σπηλιωτοπούλου, Παυλίνα)

Χρονολογία(ες)

  • 1921-1977; (Δημιουργία)

Επίπεδο περιγραφής

Αρχείο

Μέγεθος και υπόστρωμα της ενότητας περιγραφής (ποσότητα, όγκος ή διαστάσεις)

1 αρχειακό κουτί

Περιοχή πλαισίου παραγωγής

Όνομα του παραγωγού

(1911; - 1990)

Βιογραφικό σημείωμα

Υψίφωνος και ηθοποιός, δημοφιλής ερμηνεύτρια του ελαφρού μουσικού θεάτρου, γεννήθηκε στην Αθήνα κι ήταν κόρη του Δημητρίου Σπηλιωτόπουλου που καταγόταν από τη Δημητσάνα, και της συζύγου του Κατίνας (Αικατερίνης). Στο αρχειακό υλικό της που φυλάσσεται στο ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ, στην αρχειακή ενότητα της αλληλογραφίας, εμφανίζονται δύο αδελφές της, η Μαρία και η Γαλάτεια. Μεγάλωσε στο Βόλο και φοίτησε αρχικά στο Ωδείο Βόλου, με δασκάλα την Αννέτα Τσολάκη. Σε μαθητική επίδειξη του Ωδείου Βόλου την ξεχώρισε ο τότε διευθυντής του Ωδείου Αθηνών, βαθύφωνος Κωστής Νικολάου, ο οποίος ανέλαβε τα έξοδα για τη συνέχιση των μουσικών σπουδών της (πιάνο, μονωδία και μελοδραματική) στο Ωδείο Αθηνών. Η Πάολα εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη σκηνή ως ξεχωριστό ταλέντο της Μάντρας του Αττίκ. Το 1931 έκανε το ντεμπούτο της στην οπερέτα, με την Τσιν-Τσι-Λα (Cin-Ci-Là) του Κάρλο Λομπάρντο (Οπερέτα Παρασκευά Οικονόμου, θέατρο Παπαϊωάννου). Στα χρόνια του μεσοπολέμου αναδείχτηκε πρωταγωνίστρια και θιασάρχης του μουσικού θεάτρου, σε επιτυχημένες παραστάσεις οπερέτας και επιθεώρησης που δόθηκαν στην Αθήνα, την επαρχία, την Κωνσταντινούπολη, την Αίγυπτο και το Σουδάν. Από τις παραστάσεις προέκυψαν και μεγάλες επιτυχίες της στο χώρο της δισκογραφίας. Μεταπολεμικά εμφανίστηκε στο Παρίσι και το Λονδίνο και σταδιοδρόμησε για μια δεκαετία στις ΗΠΑ.
Στο αρχειακό υλικό της που φυλάσσεται στο ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ υπάρχουν ενδείξεις για τέσσερις γάμους της: με τον Γιώργο Νικολέσκο, με τον τενόρο Λέανδρο Καβαφάκη (που εκτελέστηκε από τους Γερμανούς το 1944),με τον Κώστα Βαλλιάνο, και με τον Κώστα Τζαννή (στις ΗΠΑ).
[Πηγές σύνταξης βιογραφικού:

  1. υλικό του αρχείου•
  2. συμπληρωματικό υλικό σε συλλογές που φυλάσσονται στο τμήμα παραστατικών τεχνών του ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ]

Ιστορικό της ενότητας περιγραφής

Διαδικασία πρόσκτησης

Δωρεά Μάνου Χαριτάτου

Περιοχή περιεχομένου και διάρθρωσης

Παρουσίαση περιεχομένου

Επιστολές, καρτ ποστάλ και επισκεπτήρια, φωτογραφικά τεκμήρια.

Επιλογές, εκκαθαρίσεις και τελική διατήρηση

Δεν έγινε καμία εκκαθάριση.

Προσθήκες υλικού

Δεν αναμένονται προσθήκες.

Σύστημα ταξινόμησης

Έγινε χρονολογική ταξινόμηση.

Περιοχή όρων πρόσβασης και χρήσης

Όροι πρόσβασης

Δεν υπάρχουν περιορισμοί στην πρόσβαση.

Όροι αναπαραγωγής

Γλώσσα(ες) των τεκμηρίων

  • Ελληνικά

Αλφάβητο(α) των τεκμηρίων

Σημειώσεις για τη γλώσσα και γραφή των τεκμηρίων

Φυσικά χαρακτηριστικά και τεχνικές προϋποθέσεις

Εργαλεία έρευνας

Περιοχή συμπληρωματικών πηγών

Εντοπισμός πρωτοτύπων

Εντοπισμός αντιγράφων

Συμπληρωματικές πηγές / σχετικές ενότητες περιγραφής

  • Συλλογή θεατρικών προγραμμάτων (ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ, τμήμα παραστατικών τεχνών)
  • Συλλογή τυπωμένων τραγουδιών (ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ, τμήμα παραστατικών τεχνών)
  • Αρχείο Π[άολας] Σπηλιωτοπούλου στην κατοχή του Ωδείου Αθηνών. Βλ. τον ονομαστικό κατάλογο αρχείων του φορέα (Μουσικός και Δραματικός Σύλλογος ‒ Ωδείον Αθηνών 1871) στο Εθνικό Ευρετήριο Αρχείων των ΓΑΚ: https://bit.ly/3sWLldk)

Σχετιζόμενες περιγραφές

Σημείωση δημοσίευσης

Περιοχή παρατηρήσεων

Σημείωση

Το φωτογραφικό τμήμα του αρχείου έχει καταλογογραφηθεί στο πρόγραμμα LibSolution.

Σημείωση

Εναλλακτικός(οί) κωδικός(οί) αναγνώρισης

Σημεία πρόσβασης

Τόποι

Ονόματα

Είδη

Περιοχή ελέγχου της περιγραφής

Κωδικός αναγνώρισης περιγραφής

Κωδικός αναγνώρισης του φορέα καθιέρωσης της εγγραφής

Κανόνες και/ή συμβάσεις

ΔΙΠΑΠ (Γ) 2η έκδοση

Ημερομηνίες δημιουργίας, αναθεώρησης ή κατάργησης της περιγραφής

Αύγουστος 2008, Μάιος 2022

Αλφάβητο(α)

Πηγές

Δελτίο περιγραφής Φορέα.

Παρατηρήσεις και Όνομα Αρχειονόμου

Κωνσταντίνα Σταματογιαννάκη

Περιοχή εισαγωγών

Σχετιζόμενα θέματα

Σχετιζόμενα φυσικά και νομικά πρόσωπα

Σχετιζόμενα είδη

Σχετιζόμενοι τόποι