Αρχείο Α.Ε. 24/13 - Μαρίνος, Ιορδάνης και Μυράτ, Κυβέλη

Περιοχή αναγνώρισης

Κωδικός αναγνώρισης της ενότητας περιγραφής

GR ELIA-MIET Α.Ε. 24/13

Τίτλος

Μαρίνος, Ιορδάνης και Μυράτ, Κυβέλη

Χρονολογία(ες)

  • 1946-2006 (Δημιουργία)

Επίπεδο περιγραφής

Αρχείο

Μέγεθος και υπόστρωμα της ενότητας περιγραφής (ποσότητα, όγκος ή διαστάσεις)

1 αρχειακό κουτί

Περιοχή πλαισίου παραγωγής

Όνομα του παραγωγού

(1925 - 2005)

Βιογραφικό σημείωμα

Ο Ιορδάνης Μαρίνος του Παναγιώτη και της Κοραλίας (το γένος Σμυρλόγλου) γεννήθηκε στην Αθήνα το 1925. Φοίτησε στη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου κι εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη σκηνή το καλοκαίρι του 1945, στον Έμπορο της Βενετίας του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ (Εθνικό Θέατρο, σκηνοθεσία Πέλου Κατσέλη). Στην κρατική σκηνή παρέμεινε ώς το 1946, για να επανέλθει την περίοδο 1951-1953, ενώ από το 1961 ώς το 1963 εμφανίστηκε σε παραγωγές του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Στο μεσοδιάστημα και στα χρόνια που ακολούθησαν, συνεργάστηκε με θιάσους του ελεύθερου θεάτρου (θίασος Γιώργου Παππά 1946-1947, Εταιρεία Ελληνικού Θεάτρου Τζαβαλά Καρούσου 1947, θίασος Μίμη Κοκκίνη και Ορέστη Μακρή 1948-1949, Θυμελικός Θίασος Λίνου Καρζή 1949-1950, 1952, 1955, 1959, 1960, 1963, 1972, 1973, θίασος θεάτρου Κοτοπούλη 1955-1957, θίασος Νίκου Χατζίσκου 1954, 1957, Λαϊκό Θέατρο Μάνου Κατράκη 1964-1967 κ.ά.). Συνέστησε προσωπικούς θιάσους, στους οποίους διετέλεσε και σκηνοθέτης (Άρμα Διονύσου 1955, Αστυνομική Αυλαία 1960, Λαϊκή Σκηνή 1963-1971, Κέντρο Θεάτρου και Τεχνών «Η Μνήμη» 1976-1983), ενώ το 1971 ανέλαβε τη διεύθυνση του θεάτρου Μπουρνέλλη. Επίτιμο μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών (1993), δίδαξε την τέχνη της υποκριτικής σε πολλές δραματικές σχολές και το 1976 ίδρυσε δική του σχολή, στην οποία παραχωρούσε επί σειρά ετών δωρεάν φοίτηση. Αρθρογράφος και μελετητής του θεάτρου, μεταφραστής και διασκευαστής για το θέατρο και το ραδιόφωνο, ο Ιορδάνης Μαρίνος έγραψε και θεατρικά έργα, ανάμεσα στα οποία, τα: Ο καιρός του απιέναι, Οι τζουτζέδες των Αγίων Πάντων, Οι δημοκράτες του ιερού βουνού, Αποκριάτικη ιστορία και Το τίμιο καλικαντζαράκι.

[Πηγές σύνταξης βιογραφικού: 1. Έξαρχος, Θεόδωρος, Έλληνες ηθοποιοί «Αναζητώντας τις ρίζες», Τόμος δεύτερος (Α-Μ). Αθήνα – Γιάννινα, Δωδώνη, 1996, σ. 265-267 και 315-316. 2. Υλικό της Συλλογής Τεκμηρίων Παραστατικών Τεχνών και Μουσικής του ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ. 3. Υλικό του αρχείου].

Όνομα του παραγωγού

(1926 - 2010)

Βιογραφικό σημείωμα

Η Κυβέλη Μυράτ, κόρη της ηθοποιού Ρίτας Μυράτ και του Αλέξανδρου Μυράτ (γιου της Κυβέλης και του Μήτσου Μυράτ), γεννήθηκε στην Αθήνα το 1926. Παντρεύτηκε τον Κωνσταντίνο Τάγκα και σε δεύτερο γάμο τον Ιορδάνη Μαρίνο. Στη σκηνή εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1945, ως Μιμή στους Μποέμ, διασκευή του Ρενάτο Μόρντο (Renato Mordo) από το πεζογράφημα του Henri Murger (θέατρο Αλίκης, θίασος Κώστα Μουσούρη, Ρενάτο Μόρντο και Γιώργου Ανεμογιάννη). Η συνεργασία της με τον πιο πάνω θίασο συνεχίστηκε με το Ερωτικό γαϊτανάκι του Arthur Schnitzler, το Μπαρ Ελδοράδο του Μ. Καραγάτση και τη Συζυγική κρίση του Παναγιώτη Καγιά (1945-1946). Ακολούθησαν εμφανίσεις της σε πολλούς αθηναϊκούς θιάσους όπως του Νίκου Σταυρίδη και του Κούλη Στολίγκα (1946), της Εταιρείας Ελληνικού Θεάτρου του Τζαβαλά Καρούσου (1947), της Βάσως Μανωλίδου και του Γιώργου Παππά (1950), του Νίκου Χατζίσκου (1957), της Αλίκης Θεοδωρίδου (1958-1959), το Ελληνικό Λαϊκό Θέατρο του Μάνου Κατράκη (1966-1967). Με το Εθνικό Θέατρο συνεργάστηκε τα έτη 1949 και 1952-1953, με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος την περίοδο 1961-1962, ενώ εμφανίστηκε σ’ όλα τα θιασαρχικά σχήματα του συζύγου της Ιορδάνη Μαρίνου. Ίδρυσε και διηύθυνε το Παιδικό Θέατρο Κυβέλη Μυράτ (1959-1961) και από το 1988 επιμελήθηκε θεατρικές παραγωγές στις οποίες πρωταγωνιστούσαν παιδιά. Η Κυβέλη Μυράτ δίδαξε υποκριτική, κινησιολογία και χορό, μετέφρασε και διασκεύασε θεατρικά έργα, πολλά από τα οποία για το Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας, κι έγραψε θεατρικά έργα (Ο μπαμπάς μου και ο άλλος, Η σονάτα του διαβόλου, Ο διεστραμμένος κ.ά.) και έργα για παιδιά (Τρέλες στο κολέγιο, Ο Χαζογιάννης στη χώρα των βατράχων κ.ά.).

[Πηγές σύνταξης βιογραφικού: 1. Έξαρχος, Θεόδωρος, Έλληνες ηθοποιοί «Αναζητώντας τις ρίζες», Τόμος δεύτερος (Α-Μ). Αθήνα – Γιάννινα, Δωδώνη, 1996, σ. 265-267 και 315-316. 2. Υλικό της Συλλογής Τεκμηρίων Παραστατικών Τεχνών και Μουσικής του ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ. 3. Υλικό του αρχείου].

Ιστορικό της ενότητας περιγραφής

Διαδικασία πρόσκτησης

Αγορά Μάνου Χαριτάτου, 2010

Περιοχή περιεχομένου και διάρθρωσης

Παρουσίαση περιεχομένου

Χφα και δφα κείμενα, προσωπικά έγγραφα

Επιλογές, εκκαθαρίσεις και τελική διατήρηση

Δεν έγινε καμία εκκαθάριση.

Προσθήκες υλικού

Σύστημα ταξινόμησης

Περιοχή όρων πρόσβασης και χρήσης

Όροι πρόσβασης

Δεν υπάρχουν περιορισμοί στην πρόσβαση.

Όροι αναπαραγωγής

Γλώσσα(ες) των τεκμηρίων

Αλφάβητο(α) των τεκμηρίων

Σημειώσεις για τη γλώσσα και γραφή των τεκμηρίων

Ελληνικά

Φυσικά χαρακτηριστικά και τεχνικές προϋποθέσεις

Εργαλεία έρευνας

Αναλυτική περιγραφή φακέλου/υποφακέλου σε ηλεκτρονική μορφή.

Περιοχή συμπληρωματικών πηγών

Εντοπισμός πρωτοτύπων

Εντοπισμός αντιγράφων

Συμπληρωματικές πηγές / σχετικές ενότητες περιγραφής

Βιβλιοθήκη Ιορδάνη Μαρίνου και Κυβέλης Μυράτ (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών).

Σχετιζόμενες περιγραφές

Σημείωση δημοσίευσης

Περιοχή παρατηρήσεων

Σημείωση

Σημείωση

Εναλλακτικός(οί) κωδικός(οί) αναγνώρισης

Σημεία πρόσβασης

Τόποι

Ονόματα

Είδη

Περιοχή ελέγχου της περιγραφής

Κωδικός αναγνώρισης περιγραφής

Κωδικός αναγνώρισης του φορέα καθιέρωσης της εγγραφής

Κανόνες και/ή συμβάσεις

ΔΙΠΑΠ (Γ) 2η έκδοση

Ημερομηνίες δημιουργίας, αναθεώρησης ή κατάργησης της περιγραφής

Αλφάβητο(α)

Πηγές

Δελτίο περιγραφής Φορέα.

Παρατηρήσεις και Όνομα Αρχειονόμου

Κωνσταντίνα Σταματογιαννάκη

Παρατηρήσεις και Όνομα Αρχειονόμου

Νοέμβριος 2013

Περιοχή εισαγωγών

Σχετιζόμενα θέματα

Σχετιζόμενα φυσικά και νομικά πρόσωπα

Σχετιζόμενα είδη

Σχετιζόμενοι τόποι