Σύλλογος Αποφοίτων Εκπαιδευτηρίων Αγλαΐας Σχινά

Περιοχή αναγνώρισης

Τύπος της οντότητας

Νομικό Πρόσωπο

Καθιερωμένες μορφές του ονόματος

Σύλλογος Αποφοίτων Εκπαιδευτηρίων Αγλαΐας Σχινά

Παράλληλες μορφές του ονόματος

Μορφές του ονόματος σύμφωνα με άλλους κανόνες

Άλλες μορφές του ονόματος

Κωδικοί καταχώρισης νομικών προσώπων

Περιοχή περιγραφής

Χρονολογίες ύπαρξης/δραστηριότητας

Ιστορικό

Ο Στέφανος Νούκας (1836-1931) ίδρυσε το 1895 στη Θεσσαλονίκη το Ελληνογαλλικό Εμπορικό Λύκειο. Με χορηγία του Γρηγορίου Μαρασλή, δημάρχου της Οδησσού, το σχολείο απέκτησε το δικό του κτίριο και μετονομάστηκε σε «Μαράσλειο Λύκειο». Παράλληλα ο Στέφανος Νούκας ενδιαφέρθηκε και για την μόρφωση των κοριτσιών. Γι’ αυτό ίδρυσε το 1905 στη Θεσσαλονίκη το «Πρότυπο Παρθεναγωγείο», τη διεύθυνση του οποίου ανέλαβε από το 1911 η Αγλαΐα Σχινά, με το όνομά της να εμφανίζεται ως υπότιτλος στην επωνυμία του σχολείου. Το σχολείο ήταν αρχικά εγκατεστημένο στην οδό Εθνικής Αμύνης. Έως το 1915 το σχολείο περιελάμβανε νηπιαγωγείο, εξατάξια αστική σχολή και τρεις γυμνασιακές τάξεις.
Το 1916 ο Στέφανος Νούκας έκανε συνιδιοκτήτρια την Αγλαΐα Σχινά. Από την ίδια χρονιά, λόγω αλλαγής στη νομοθεσία για το καθεστώς λειτουργίας των σχολών θηλέων, το παρθεναγωγείο περιελάμβανε νηπιαγωγείο, πλήρες εξατάξιο δημοτικό σχολείο μικτό και τριτάξια αστική σχολή θηλέων. Από το 1925-26 ξεκίνησε να λειτουργεί η «Ανωτέρα Σχολή Γυναικείας Εγκυκλοπαιδικής Μορφώσεως» και ειδικό μουσικό τμήμα.
Το 1929 το σχολείο μεταφέρθηκε στην Ανάληψη και ένα χρόνο μετά ο Στέφανος Νούκας το μεταβίβασε στην Αγλαΐα Σχινά. Με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1929 το σχολείο περιελάμβανε νηπιαγωγείο, εξάχρονο δημοτικό σχολείο, εξάχρονο γυμνάσιο θηλέων. Το μουσικό τμήμα συνέχισε τη λειτουργία του, αλλά η «Ανωτέρα Σχολή Γυναικείας Εγκυκλοπαιδικής Μορφώσεως» σταμάτησε τη λειτουργία της μετά το σχολικό έτος 1931-32. Από το 1932 αλλάζει και η επωνυμία του σχολείου σε «Εκπαιδευτήρια Θηλέων Αγλαΐας Σχινά – Ιδρυτής Στ. Νούκας». Το 1936 ιδρύεται ο «Σύλλογος Αποφοίτων των Εκπαιδευτηρίων Ν. Σχινά», ο οποίος λειτουργούσε άτυπα από το 1932.
Παρά τις διαρθρωτικές μεταβολές που επιχείρησε το δικτατορικό καθεστώς της 4ης Αυγούστου, το σχολείο διατήρησε τη δομή που είχε προκύψει από την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1929 έως και το 1964. Παράλληλα όμως, από το σχολικό έτος 1959-60 ξεκίνησε τη λειτουργία της η «Μέση Σχολή Σχεδιαστριών». Με τη νέα εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1964 το σχολείο περιελάμβανε νηπιαγωγείο, εξάχρονο δημοτικό σχολείο, τριτάξιο γυμνάσιο και λύκειο. Το 1972 σταμάτησε να λειτουργεί το δημοτικό, επειδή το κτίριο κρίθηκε ακατάλληλο, και το 1974 σταμάτησε τη λειτουργία του και το γυμνάσιο. Την ίδια χρονιά η Αγλαΐα Σχινά πέθανε και τα εκπαιδευτήριά της έκλεισαν οριστικά.

Πηγές σύνταξης βιογραφικού:
-Σ. Ζιώγου-Καραστεργίου (επιμ.), Τα εκπαιδευτήρια θηλέων Αγλαΐας Ν. Σχινά 1905-1974, εκδοτικός οίκος Σπανιάς, Θεσσαλονίκη 1997.
-Υλικό του αρχείου.

Τόποι

Νομικό καθεστώς

Λειτουργίες/αρμοδιότητες, ασχολίες και δραστηριότητες

Νομικό/κανονιστικό πλαίσιο

Εσωτερική δομή/γενεαλογία

Γενικό πλαίσιο

Περιοχή σχέσεων

Περιοχή σημείων πρόσβασης

Θέματα

Τόποι

Ασχολίες

Περιοχή ελέγχου

Κωδικός αναγνώρισης καθιερωμένης εγγραφής

Κωδικός αναγνώρισης του φορέα καθιέρωσης της εγγραφής

Κανόνες και/ή συμβάσεις

Κατάσταση επεξεργασίας της εγγραφής

Επίπεδο λεπτομέρειας της περιγραφής

Ημερομηνίες δημιουργίας, αναθεώρησης ή κατάργησης της περιγραφής

Γλώσσα(ες)

Αλφάβητο(α)

Πηγές

Πληροφορίες για τη σύνταξη/ενημέρωση της περιγραφής

  • Clipboard

  • Εξαγωγή

  • EAC

Σχετιζόμενα θέματα

Σχετιζόμενοι τόποι