Εμφανίζει 9 αποτελέσματα

Αρχειακή περιγραφή
Μουσική, Κλασική
Προεπισκόπηση εκτύπωσης Προβολή:

Θέμελης, Γιώργος

  • GR ELIA-MIET Α.Ε. 17/01
  • Αρχείο
  • 1929-1994

Αποκόμματα Τύπου για τον Γιώργο Θέμελη (1929-1948), προγράμματα συναυλιών με τη συμμετοχή του (1970-1994), προσωπικές και οικογενειακές φωτογραφίες.

Θέμελης, Γιώργος

Ιατρίδη και Μπουστίντουι, οικογένειες

  • GR ELIA-MIET Α.Ε. 27/00, 15/98
  • Αρχείο
  • 1883-2009

Υπο-αρχείο Βασίλειου Ιατρίδη (2 φάκελοι, 1883-1921): Εκθέσεις επιθεωρήσεων, ημερολόγια και αναφορές δασκάλων, πρακτικά εκπαιδευτικών συνεδρίων, φύλλα και αποκόμματα εφημερίδων, εγκύκλιοι που αφορούν την επαγγελματική σταδιοδρομία του Βασίλειου Ιατρίδη. Το υλικό αναφέρεται στις συνθήκες εκπαίδευσης (αξιολόγηση εκπαιδευτικών, κατάσταση κτηρίων, μέθοδοι διδασκαλίας κ.λπ.) στις περιφέρειες Ηλείας, Λακωνίας, Κέρκυρας, Παραμυθίας, Τρικάλων, Αιτωλοακαρνανίας (1902-1921) και την διεξαγωγή εκπαιδευτικών συνεδρίων στην περιφέρεια Φωκίδας, το Αγρίνιο, τη Ναύπακτο και τα Καλάβρυτα (1906-1919). Περιλαμβάνεται επίσης προσωπική αλληλογραφία (1902-1921).

Υπο-αρχείο Μίλτωνος Ιατρίδη (7 φάκελοι, 1928-1979): Υπηρεσιακή και προσωπική αλληλογραφία, αποκόμματα και φύλλα εφημερίδων, σημειώσεις παραδόσεων μαθημάτων, αποδείξεις, φωτογραφίες και υπομνήματα, σχετικά με την υπηρεσία του στο Ναυτικό πριν τον πόλεμο του 1940, τη δράση του ως κυβερνήτη του «Παπανικολής», την υπηρεσία του ως διοικητή υποβρυχίων της Ναυτικής Βάσης Βηρυτού και διοικητή Αρχιπελάγους (1944,1945), ανώτερου διοικητή στολίσκου Β. Αιγαίου (1947), διοικητή της Ναυτικής Ακαδημίας (κυρίως παραδόσεις μαθημάτων) (1947-1948), την υπηρεσία του στις Σχολές του Πολεμικού Ναυτικού στο Σκαραμαγκά (1945-1946), την αποστολή του στην Ιταλία, το ζήτημα της προαγωγής του και τις τιμητικές εκδηλώσεις μετά το θάνατό του (αποκαλυπτήρια προτομών στην Κόρινθο, 1960 και τον Πύργο, 1962) κ.ά.

Υπο-αρχείο Ανδρέα Ιατρίδη (2 φάκελοι, 1928-1967): Στον πρώτο φάκελο περιλαμβάνονται: αλληλογραφία (εμπορική και προσωπική), εκθέσεις, εγκύκλιοι, κανονισμοί εργασίας, αποδείξεις, διαφημιστικά φυλλάδια, συμβολαιογραφικά έγγραφα, φωτογραφίες, κ.ά. Αφορούν την οργάνωση της A.E.G. και του συγκροτήματος Μποδοσάκη (κυρίως την Υπηρεσία Προμηθειών Ειδών Διατροφής, την Οργάνωση Υπηρεσίας Προνοίας και Νοσηλευτικής Περιθάλψεως, την τροφοδοσία των εργαζομένων κ.ά.), την προσπάθεια για δημιουργία εμπορικού δικτύου της “Ηλεκτρομεταλλουργικής” στην επαρχία, την εργασία του στον “Καραγιάννη”, τις συνεννοήσεις του με τους Κώστα Μιχαηλίδη, Κυριάκο Λιακόπουλο και τον Reibnitz για την αντιπροσώπευση γερμανικών και γενικότερα ξένων εμπορικών οίκων στην Ελλάδα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η αλληλογραφία με τη σύζυγο του Deter, για την κατάσχεση περιουσιακών στοιχείων του άνδρα της. Ο δεύτερος φάκελος περιέχει σειρά 10 αριθμημένων σημειωματαρίων (λείπει το υπ’ αριθμ. 8) (1951-1967), βιβλιάρια καταθέσεων και δελτία ιματισμού (1933 -1935).

Υπο-αρχείο Ιουλίας Ιατρίδη (18 φάκελοι, 1910-1994): Περιλαμβάνει χειρόγραφα και δακτυλόγραφα έργων και σχεδιασμάτων της, δακτυλόγραφα μεταφράσεων ισπανικής λογοτεχνίας (θέατρο, πεζογραφία, δοκίμιο), αλληλογραφία και προσωπικά τεκμήρια (1922-1994).

Υπο-αρχείο Βασίλειου Ιατρίδη (3 φάκελοι, 1961-1973): Περιλαμβάνει αλληλογραφία, υπομνήματα και σημειώματα, σχεδιαγράμματα, πίνακες εξόδων, απολογισμούς, φύλλα Εφημερίδος της Κυβερνήσεως (υπουργικές αποφάσεις και εγκύκλιοι) σχετικά με την υπηρεσία του Βασίλειου Ιατρίδη στον Ε.Ο.Τ. Αφορούν την εκμετάλλευση των Ξενία, την εκτέλεση έργων τουριστικής υποδομής, τη σύνταξη και αποστολή τουριστικών φυλλαδίων και χαρτών -γενικότερα τη διαφήμιση της Ελλάδας στο εξωτερικό-, τις προβλέψεις για την τουριστική κίνηση από την Μεγάλη Βρετανία προς την Ελλάδα κ.ά. Πληροφορίες αντλούνται επίσης για τη διοικητική διάρθρωση και τα οικονομικά του Ε.Ο.Τ. (1961-1973).

Υπο-αρχείο Ιωσήφ Μπουστίντουι (2 αρχειακά κουτιά και 1 κιβώτιο, 1895-1986): Τεκμήρια και δημοσιεύματα από την καλλιτεχνική σταδιοδρομία του Ι. Μπουστίντουι ως βιολιστή, καθηγητή μουσικής και διευθυντή ορχήστρας, αλληλογραφία και προσωπικά.

Υπο-αρχείο Μαρίας Πωπ (5 αρχειακά κουτιά και 1 κιβώτιο, 1925-2009): Τεκμήρια (προσκλήσεις, δελτία τύπου, κατάλογοι έργων, εντυπώσεις επισκεπτών, δημοσιεύματα, κριτικές) από τις ατομικές και ομαδικές εκθέσεις της ζωγράφου Μαρίας Πωπ, αλληλογραφία, προσωπικά, έργα ζωγραφικής.

Ιατρίδης, Βασίλειος

Αρχείο Δημήτρη Μητρόπουλου

  • GR-ASCSA GR GL DM 095
  • Αρχείο
  • 1912-1960

Το Αρχείο Δημήτρη Μητρόπουλου μεταξύ άλλων αποτελείται από: α) χειρόγραφες μουσικές παρτιτούρες για πιάνο, τραγούδια, μουσική δωματίου, ορχήστρα, όπερα, διασκευές κ.ά., β) μουσικές σημειώσεις και αναλύσεις μουσικών έργων, γ) προσωπική αλληλογραφία, δ) λευκώματα με συνεντεύξεις, παρουσιάσεις και μουσικές κριτικές, ε) μουσικά προγράμματα συμφωνικών ορχηστρών, και στ) φωτογραφίες. Οι χειρόγραφες μουσικές παρτιτούρες, που δωρήθηκαν στη Γεννάδειο από τους Καίτη Κατσογιάννη και James Dixon το 1963, συμπεριλαμβάνουν συνθέσεις από τα χρόνια του Ωδείου Αθηνών (1910-­1919) και τη λεγόμενη «Ελληνική περίοδο»(1924­-1937). Τα πνευματικά δικαιώματα των μουσικών χειρογράφων του Δημήτρη Μητρόπουλου έχουν παραχωρηθεί από τον James Dixon στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη. Το 1981 προστέθηκε η Συλλογή της Καίτης Κατσογιάννη στην οποία συμπεριλαμβάνονται η αλληλογραφία και τα λευκώματα. Τα τελευταία περιέχουν αποκόμματα ελληνικών και ξένων εφημερίδων με συνεντεύξεις, παρουσιάσεις και μουσικές κριτικές σχετικές με το έργο του Μητρόπουλου. Το αρχείο συνεχίζει να εμπλουτίζεται με μικρές δωρέες δευτερογενούς υλικού από φίλους και θαυμαστές του Μητρόπουλου.

Μητρόπουλος, Δημήτρης

Αρχείο Θεόδωρου Βαβαγιάννη

  • GR-ASCSA GR GL TV 055
  • Αρχείο
  • 1925-1988

Το αρχείο περιλαμβάνει φωτογραφίες από την επαγγελματική ζωή του από το 1925 έως το 1988, έγγραφα από τις εμφανίσεις του σε συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, συμβόλαια, προγράμματα συναυλιών, αποκόμματα εφημερίδων, κριτικές, τιμητικές διακρίσεις και αλληλογραφία. Υπάρχουν επίσης παρτιτούρες, βιβλία και περιοδικά με αναφορές στον Βαβαγιάννη και τον Δημήτρη Μητρόπουλο.

Βαβαγιάννης, Θεόδωρος

Συλλογή Μάνου Ελευθερίου

  • GRGSA-CYC COL005.24
  • Αρχείο
  • 1983-1987

4 Καλλιτεχνικά κουτιά γαλάζιου χρώματος με ετικέτα :Θεατρικά προγράμματα (1-4) Εσωκλείεται αναλυτικός κατάλογος των προγραμμάτων στο κουτί 1

Περιοδικό "Συριανά" 1-9 (1983-1987) - πανόδετο βιβλίο

"Εκηβόλος"τριμηνιαίο περιοδικό λογοτεχνίας τ. 14 , Κωστής Παλαμάς (1986)

6 κουτιἀ με δίσκους κλασικής μουσικής

Ελευθερίου, Μάνος

Αρχείο Δήμου Ερμούπολης - Αρχείο Δημοτικής Μουσικής

  • GRGSA-CYC MUN001.10
  • Αρχείο
  • χ.χ.

Αρχείο με παρτιτούρες

Το αρχείο αποτελείται από κατάστιχα, βιβλία και παρτιτούρες της Φιλαρμονικής Ερμουπόλεως. Η ταξινόμηση του μουσικού αρχείου της Σύρου, έγινε τις περιόδους 2-14/8/2004, 3-14/8/2005 και 2-11/8/2007.  Στο σύνολο του, το αρχείο δεν μπορεί να χρονολογηθεί, όμως συναντάμε διάσπαρτες ημερομηνίες, γραμμένες από τους μουσικούς που χρησιμοποιούσαν τις παρτιτούρες. Ενδεικτικά, οι πιο παλιές χρονολογίες που συναντάμε είναι τις δύο τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα ενώ οι πιο πρόσφατες είναι το 1972.
Για τις ανάγκες της ταξινόμησης το αρχείο χωρίστηκε σε δύο ενότητες, την Α και την Β. Η ενότητα Α αποτελείται, κατά κύριο λόγο, από σειρές καταστίχων, χειρόγραφες παρτιτούρες και τετράδια μουσικής. Η σειρά Β περιλαμβάνει έντυπες παρτιτούρες, βιβλία μουσικής και εκκλησιαστικούς ύμνους και ακολουθίες.
Πιο αναλυτικά, η ενότητα Α περιέχει 9 σειρές καταστίχων. Κάθε κατάστιχο έχει τα ίδια κομμάτια με τα υπόλοιπα της σειράς του, μόνο που αναφέρεται σε διαφορετικό μουσικό όργανο. Για να διευκολυνθεί η ταξινόμηση του υλικού φτιάχτηκαν κατάλογοι για κάθε σειρά, που αναγράφουν τα κομμάτια που περιέχει και στα δελτία γίνεται παραπομπή στους καταλόγους. Οι σειρές είναι οι εξής:

I. Σειρά Α, δελτία : Α/1κ - Α/24κ και Α/160
II. Σειρά Γ, δελτία : Α/25κ - Α/44κ
III. Σειρά 1, δελτία : Α/45κ - Α/64κ
IV. Σειρά [2], δελτία : Α/65κ - Α/ 76κ
V. Σειρά [3], δελτία : Α/88κ - Α/92κ, Α/96κ και Α/143κ
VI. Σειρά [4], δελτία : Α/93κ - Α/95κ, Α/95κ, Α/97κ, Α/99κ, Α/101κ, Α/105κ, Α/107κ, Α/109κ, Α/111κ, Α/114κ, Α/119κ
VII. Σειρά Β [5], δελτία : Α/98κ, Α/100κ, Α/102κ, Α/104κ, Α/106κ, Α/108κ, Α/110κ, Α/112κ, Α/138κ, Α/161κ, Α/164κ
VIII. Σειρά Γ [6], δελτία : Α/120κ - Α/132κ και Α/157κ
IX. Σειρά [7], δελτία : Α/318κ - Α/344κ
Επιπλέον, τα δελτία Α/188κ – Α/197κ, είναι μια σειρά μελωδικών ασκήσεων για τα μουσικά όργανα και πιθανόν τα δελτία Α/99κ – Α/203κ, να αποτελούν μια χωριστή σειρά, χωρίς όμως αυτό να επιβεβαιώνεται. Στα δελτία Α/208 – Α/278, Α/283, Α/285 – Α/307 και Α/309, παρατηρούμε πως το μοτίβο αλλάζει και βρίσκουμε καρτέλες σε πολλά αντίτυπα που έχουν το ίδιο κομμάτι για όλα τα όργανα της φιλαρμονικής. Αυτές οι καρτέλες, χρησιμοποιούνταν κυρίως όταν οι μουσικοί ήταν σε κίνηση και τα στερέωναν πάνω στο μουσικό τους όργανο. Έτσι ερμηνεύεται και το ρεπερτόριο τους, γιατί ενώ στις σειρές καταστίχων, οι πλειοψηφία των κομματιών είναι όπερες, πόλκες, μαζούρκες και γενικότερα κομμάτια ψυχαγωγικών εκδηλώσεων, στις καρτέλες το ρεπερτόριο μεταβάλλεται σε εμβατήρια, επετιακά κομμάτια και θρησκευτικού περιεχομένου. Τα υπόλοιπα δελτία έχουν παρτιτούρες και ποικίλου περιεχομένου και κάποια αναφέρονται σε παρτιτούρες του μαέστρου.
Στην ενότητα Β συγκεντρώνεται το έντυπο υλικό. Στα δελτία Β/1, Β/9-Β/14, Β/26-Β/28, Β/39-Β/63, Β/65 και Β/67 συναντάμε όπερες, οι οποίες είναι κυρίως για φωνή και πιάνο. Στα δελτία Β/2, Β/3, Β/5, Β/7, Β/19, Β/20-Β/22 και Β/64 υπάρχουν έργα που προορίζονται για ένα μουσικό το κάθε ένα. Επίσης συναντάμε ορισμένα βιβλία θεωρίας της μουσικής και σολφέζ, στα οποία αναφέρονται τα δελτία Β/16 και Β/17 α, β, γ. Τα δελτία Β/18 και Β/38 περιλαμβάνουν κάποια διοικητικά έγγραφα και τυπωμένα προγράμματα εκδηλώσεων για τις χρονιές 1954-1959. Επιπλέον στα δελτία Β/4, Β/6, Β/23 και Β/66 υπάρχουν διάσπαρτες παρτιτούρες, εκ των οποίων αυτές του δελτίου Β/66 είναι πιο σύγχρονες. Μια τελευταία κατηγορία συνιστούν τα δελτία Β/24, Β/25, Β-29, Β/30 και Β/30- Β/37, που περιέχουν βυζαντινή μουσική. Από αυτά, τα δελτία Β/31 – Β/37, περιέχουν όλα την Αναστάσιμο ακολουθία , το καθένα για διαφορετικό Ήχο της βυζαντινής μουσικής.
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα χειρόγραφα σημειώματα που συναντάμε πάνω στο υλικό. Πέραν των ονομάτων που αναφέρουν, μας βοηθάνε να σχηματίσουμε και μια γενική εντύπωση για το χρονικό πλαίσιο μέσα στο οποίο χρησιμοποιήθηκε το υλικό, π.χ., στο δελτίο Α/42κ συναντάμε τις εξής σημειώσεις: «Γεώργιος Trondalo…1889 », «Ι. Κωνστσντινίδης 15/10/1924»και σελίδα ημερολογίου, με την ημερομηνία «Τετάρτη 22/2/1961». Αυτό μας αφήνει να καταλάβουμε πως το ίδιο τετράδιο δεν το χρησιμοποιούσε μόνο ένας μαθητής και ούτε του άνηκε, αλλά μόλις τελείωνε τη μαθητεία του, πέρναγε στον επόμενο, γεγονός που το επιβεβαιώνει και η παρακάτω σημείωση, που συναντάμε στο δελτίο Α/7κ : « Σου εύχομαι καλή πρόοδο, να αγαπάς το δασκαλο αυτός που θα παραλάβει το βιβλίο να τοχης καθαρό ο Μαθητής Λαχανιδάς και Γεώργιος κορονετίστες [1κ2] », έτσι ο χρόνος ζωής των τετραδίων είναι απεριόριστος.
Άλλο ένα θέμα που πρέπει να εξεταστεί, είναι το ρεπερτόριο της φιλαρμονικής της Σύρου, όπως αυτό συναντάται μέσα στο αρχείο που σώζεται και πως αυτό συνδέεται με το ρόλο που διαδραμάτιζε στην κοινωνία της εποχής. Όταν ο ρόλος του μεγαλύτερου μέρους των φιλαρμονικών στην υπόλοιπη Ελλάδα είναι να συνοδεύει στρατιωτικές εκδηλώσεις, εκκλησιαστικές λιτανείες και εθνικές επετείους, στη Σύρο η φιλαρμονική επωμίζεται και ένα μεγάλο κομμάτι της ψυχαγωγίας των κατοίκων του νησιού. Παίζει συχνά μπροστά από δημαρχείο της Ερμούπολης και ο κόσμος μαζεύεται για να διασκεδάσει. Έτσι, συναντάμε πλήθος από όπερες οπερέτες, χορευτικά κομμάτια, πόλκες, μαζούρκες, ταγκός και κομμάτια κλασσικής μουσικής. Παράλληλα,εμφανής είναι η επιρροή του εμπορίου και του λιμανιού στην κουλτούρα του νησιού, δεδομένου ότι όλο το ψυχαγωγικό κομμάτι του αρχείου, έχει δυτικές επιρροές. τα κομμάτια ελληνικής παραδοσιακής μουσικής είναι μηδαμινά.
Επιπλέον αξίζει να προσέξουμε τις σφραγίδες που συναντάμε πάνω στο υλικό. Οι τρεις σφραγίδες που κυριαρχούν στο υλικό είναι οι εξής: «ΣΧΟΛΗ ΑΠ ΠΑΙΔΩΝ ΕΡΜ», «ΦΙΛΟΜΟΥΣΟΙ ΣΥΡΟΥ» και «ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΡΜΟΥΠΟΛΕΩΣ 1834». Όπως μας πληροφορεί ένα πρόσφατο έντυπο του Συλλόγου Φίλων Φιλαρμονικής Σύρου, η μπάντα ιδρύθηκε το 1869, αλλά ο χρόνος ζωής της ήταν μόλις τρία χρόνια. Το1880 επανασυστάθηκε με κάποιο μουσικό τμήμα στη Σχολή απόρων παίδων και το 1894 ιδρύθηκε ο σύλλογος «ΦΙΛΟΜΟΥΣΟΙ ΣΥΡΟΥ», με σκοπό τη διδασκαλία μουσικής και την ίδρυση της φιλαρμονικής.
Αν και το υλικό είναι αποσπασματικό και χωρίς ιδιαίτερη χρονική ακολουθία, είναι αρκετά διαφωτιστικό για τη μουσική που άκουγαν οι Συριανοί το πρώτο μισό του 20ου αιώνα. Ωστόσο αρκετά προβληματικό είναι το γεγονός, ότι τα διοικητικά έγγραφα είναι μηδαμινά και έτσι δεν μπορούμε να κατανοήσουμε την εσωτερική λειτουργία της φιλαρμονικής. υπάρχουν κάτι ενδείξεις για αποσπάσεις μουσικών από άλλα μέρη της Ελλάδας, αλλά δεν μπορούν να βγουν ασφαλή συμπεράσματα.

Δήμος Ερμούπολης

Συλλογή καλλιτεχνικών προγραμμάτων

  • Αρ.Εισ. 378
  • Αρχείο
  • 1947-1997

Προγράμματα εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών (1955-1986)· προγράμματα μουσικών συναυλιών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, κυρίως της Κρατικής ορχήστρας Αθηνών (1947-1971)· προγράμματα παραστάσεων κλασικού χορού (1948-1977)· προγράμματα θεατρικών παραστάσεων (1951-1997).

Μαυρικίου, Φωφώ