Αρχείο αρ.comp 015 - Choisy, Frank

Πεδίο Αναγνώρισης

Κωδικός αναγνώρισης

GR ELIA-MIET αρ.comp 015

Τίτλος

Choisy, Frank

Ημερομηνία(ες)

  • 1866-1959 (Δημιουργία)

Επίπεδο περιγραφής

Αρχείο

Μέγεθος και Υπόστρωμα

24 φάκελοι

Πεδίο Πλαισίου Παραγωγής

Όνομα παραγωγού

Βιογραφικό/Διοικητική Ιστορία

Ο Frank Choisy γεννήθηκε το 1872 στην Ελβετία. Διακεκριμένος βιολιστής, πιανίστας, συνθέτης, αρχιμουσικός και παιδαγωγός, δραστηριοποιήθηκε στη χώρα μας τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Είναι γνωστός ως καθηγητής του Ωδείου Αθηνών, όπου δίδαξε βιολί, αντίστιξη, μουσική συνόλων και μουσική δωματίου. Διήυθυνε επίσης την ορχήστρα του ωδείου (1903-1907), εισήγαγε το μάθημα της ιστορίας της μουσικής και υπήρξε γενικός υπέυθυνος της σχολής βιολιού, πνευστών και των σχετικών θεωρητικών μαθημάτων. Διετέλεσε επίσης διευθυντής (Directeur Fondateur) του Concervatoire Populaire de Musique στη Γενεύη.

Υπό τη διεύθυνση του, η ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών πραγματοποίησε την πρώτη εκτέλεση της πρώτης Ελληνικής Σουίτας του Διονύσιου Λαυράγκα και την πρώτη εκτέλεση στην Ελλάδα της 5ης Συμφωνίας του Μπετόβεν. Έργα του παρουσιάστηκαν συχνά στις συναυλίες του ωδείου, ενώ μαζί με τον Αρμάνδο Μαρσίκ θεωρούνται οι πιο σημαντικές ξένες μουσικές προσωπικότητες στη χώρα μας στις αρχές του προηγούμενου αιώνα.

Ιστορικό ενότητας περιγραφής

Διαδικασία Πρόσκτησης

Το αρχείο Frank Choisy περιήλθε στην κυριότητα του Ε.Λ.Ι.Α. το 1990, με δωρεά της κόρης του, Μύριαμ.

Πεδίο Περιεχομένου και Διάρθρωσης

Παρουσίαση Περιεχόμενου

Το αρχείο Choisy φυλάσσεται σε είκοσι τέσσερεις (24) αρχειακούς φακέλους. Διακρίνονται πέντε ειδολογικές και θεματικές ενότητες των τεκμηρίων: i. Επαγγελματικά, διοικητικές θέσεις (φάκ. 1-2), ii. Συγγραφική δραστηριότητα (φάκ. 3-8), iii. Αλληλογραφία (φάκ. 9-13), iv. Προσωπικά, οικογενειακά, ποικίλα τεκμήρια (φάκ. 14-16) και v. Χειρόγραφα και έντυπα μουσικά τεμάχια (φάκ. 17-24).
Στους φακέλους της πρώτης ενότητας φυλάσσονται έγγραφα της περιόδου 1910-1952, που αφορούν κυρίως την επαγγελματική δραστηριότητα του Frank Choisy. Ειδικότερα, ο φάκ. 1 αφορά την ίδρυση και τη λειτουργία των ωδείων École Populaire de Musique και Conservatoire Populaire de Musique (1911-1939), ενώ ο φάκελος 2 την ίδρυση και τη λειτουργία του Ελληνοελβετικού Συνδέσμου «Ιωάννης Γ. Εϋνάρδος» (1918-1933), καθώς και τη λειτουργία άλλων συλλόγων, των οποίων ο Choisy είχε διατελέσει μέλος.
Η δεύτερη ενότητα περιλαμβάνει χειρόγραφα και δακτυλόγραφα κείμενα του Frank Choisy, δημοσιεύσεις του σε περιοδικά έντυπα και εφημερίδες, αλλά και αυτοτελείς εκδόσεις έργων του (της περιόδου 1907-1954). Η ταξινόμηση είναι αλφαβητική κατά τίτλο κειμένου, ενώ σε χωριστούς φακέλους φυλάσσονται τα εκτενή κείμενα, Histoire de la musique και Histoire et esthétique de la musique, καθώς και τα προς έκδοση αυτοβιογραφικά κείμενα, Causons avec la chouette 1872-1949 (1949) και Un journaliste parle… (1950).
Η ενότητα της αλληλογραφίας καλύπτει την περίοδο 1880-1958 και περιλαμβάνει προσωπικές και επαγγελματικές επιστολές προς τον Frank Choisy, επιστολές προς τη σύζυγό του, Ασπασία Choisy-Παπαθεοδώρου, αλλά και επιστολές των οικογενειών Choisy και Παπαθεοδώρου.
Στην τέταρτη ενότητα έχουν ταξινομηθεί προσωπικά και οικογενειακά έγγραφα του Frank Choisy και της Ασπασίας Choisy-Παπαθεοδώρου, καθώς επίσης, οικονομικά έγγραφα, ποικίλα τεκμήρια και αποκόμματα Τύπου της περιόδου 1895-1953. Εδώ φυλάσσονται και τα έγγραφα που συνιστούν το υποαρχείο Ιωάννου Παπαθεοδώρου και Ζωής Παπαθεοδώρου, το γένος Σουρμελή (1883-1959).
Τα χειρόγραφα και έντυπα μουσικά τεμάχια της πέμπτης ενότητας φακέλων περιλαμβάνουν έργα του Frank Choisy (φάκ. 17-21) και έργα άλλων συνθετών στη συλλογή Choisy (φάκ. 22-24).
Το αρχείο συμπληρώνουν σειρά προγραμμάτων από μουσικές και θεατρικές εκδηλώσεις και συλλογή προσωπικών φωτογραφιών. Οι ενότητες αυτές έχουν καταλογογραφηθεί και έχουν ενταχτεί ως αυτόνομα τμήματα στη Συλλογή Τεκμηρίων Παραστατικών Τεχνών του Ε.Λ.Ι.Α./Μ.Ι.Ε.Τ.

Επιλογές, εκκαθαρίσεις και τελική διατήρηση

Προσθήκες Υλικού

Σύστημα Ταξινόμησης

Διακρίνονται πέντε ειδολογικές και θεματικές ενότητες των τεκμηρίων:
i. Επαγγελματικά, διοικητικές θέσεις (φάκ. 1-2),
ii. Συγγραφική δραστηριότητα (φάκ. 3-8),
iii. Αλληλογραφία (φάκ. 9-13),
iv. Προσωπικά, οικογενειακά, ποικίλα τεκμήρια (φάκ. 14-16)
v. Χειρόγραφα και έντυπα μουσικά τεμάχια (φάκ. 17-24).

Πεδίο Όρων Πρόσβασης και Χρήσης

Όροι πρόσβασης

Όροι αναπαραγωγής

Γλώσσα των Τεκμηρίων

Γραφή του υλικού

Σημειώσεις γλώσσας και γραφής

Γαλλικά, ελληνικά

Φυσικά Χαρακτηριστικά και Τεχνικές απαιτήσεις

Εργαλείο έρευνας

Σταματογιαννάκη, Κωνσταντίνα (επιμ.), Lerch-Καλαβρυτινού, Irmgard (συνεργασία), Αρχείο Frank Choisy. Ευρετήριο (Ενημέρωση), Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα 2010.

Συμπληρωματικές πηγές:

Εντοπισμός των πρωτότυπων

Εντοπισμός των αντιγράφων

Συμπληρωματικές πηγές

Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη "Λίλιαν Βουδούρη": Αρχείο Frank Choisy

Σχετικές αρχειακές περιγραφές

Πεδίο Παρατηρήσεων

Σημείωση

Οι σειρές προγραμμάτων από μουσικές και θεατρικές εκδηλώσεις και η συλλογή προσωπικών φωτογραφιών έχουν καταλογογραφηθεί και έχουν ενταχτεί ως αυτόνομα τμήματα στη Συλλογή Τεκμηρίων Παραστατικών Τεχνών του Ε.Λ.Ι.Α./Μ.Ι.Ε.Τ.

Εναλλακτικοί Κωδικοί

Σημεία πρόσβασης

Θέματα ως Σημεία πρόσβασης

Τοποθεσίες ως Σημεία πρόσβασης

Όνοματα ως Σημεία πρόσβασης

Είδος υλικού ως Σημεία πρόσβασης

Πεδίο ελέγχου εργασιών της περιγραφής

Αναγνωριστικό περιγραφής

Αναγνωριστικό φορέα τεκμηρίωσης

Χρησιμοποιούμενοι Κανόνες ή Πρότυπα Περιγραφής

Ημερομηνίες δημιουργίας, αναθεώρησης και διαγραφής

1990: Νίκη Μολφέτα
2008: Κωνσταντίνα Σταματογιαννάκη
2010: Κωνσταντίνα Σταματογιαννάκη με τη συνεργασία της Irmgard Lerch-Καλαβρυτινού

Γραφή(ες)

Πηγές

Δελτίο περιγραφής Φορέα

Παρατηρήσεις και Όνομα Αρχειονόμου

Η πρώτη περιγραφή του υλικού έγινε το 1990, από τη Νίκη Μολφέτα.
Η ταξινόμηση και η σύνταξη ευρετηρίου του αρχείου πραγματοποιήθηκαν το 2008.
Το 2010 το ευρετήριο ενημερώθηκε από την Κωνσταντίνα Σταματογιαννάκη με τη συνεργασία της Irmgard Lerch-Καλαβρυτινού. Στην έκδοση του 2010, που είναι και η ισχύουσα, προστέθηκαν: α) αναλυτική καταγραφή των επιστολογράφων στην ενότητα της αλληλογραφίας και β) περιγραφή της —αρχικά τοποθετημένης χωριστά— ενότητας μουσικών τεμαχίων, με έργα κυρίως του Frank Choisy, αλλά και άλλων συνθετών. Στην περιγραφή της τελευταίας ενότητας συνεργάστηκε η Irmgard Lerch-Καλαβρυτινού.

Πεδίο Πρόσκτησης

Related subjects

Συνδεόμενα Φυσικά Πρόσωπα και Οργανιμοί

Related genres

Συνδεόμενες Τοποθεσίες