Identity area
Reference code
Title
Date(s)
- 1922 - 1955 (περίπου) (Creation)
Level of description
Fonds
Extent and medium
15 αρχειακά κουτιά με άλμπουμ και φωτογραφίες και 81 ειδικά κουτάκια με περίπου 4.500 αρνητικά σε γυάλινες πλάκες ή φιλμ (συνολικά 13 ράφια)
Context area
Name of creator
Biographical history
Ο Βλαντίμιρ Σέντερ (ΒελίΝτεμίρ Σεντέρ,1885-1944) ήταν φωτογράφος και ζωγράφος γεννημένος στη Ρωσία, ίσως από Εβραίους γονείς. Μετά τη Ρωσική Επανάσταση ήρθε στην Κωνσταντινούπολη, όπου πήρε τουρκική υπηκοότητα (1932), τουρκοποίησε το όνομά του και έξισλαμίστηκε. Διατηρούσε στο Πέρα φωτογραφείο στην οδό Καμπριστάν (τη σημερινή Μεσρουτιγιέτ) και ειδικεύτηκε σε θέματα τέχνης και αρχαιολογίας. Συνεργάστηκε με επιστήμονες όπως ο Τάλμποτ Ράις και ο Β. Λωράν, αλλά και με κρατικές υπηρεσίες.
Name of creator
Biographical history
Γιος του φωτογράφου Βλαντίμιρ Σέντερ (ΒελίΝτεμίρ Σεντέρ,1885-1944), το φωτογραφείο του οποίου ανέλαβε μετά το θάνατό του, μέχρι το 1955 που αυτό λεηλατήθηκε στα Σεπτεμβριανά και σύντομα έκλεισε. Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, ο ιδιοκτήτης του κατέφυγε το 1959 στην Ελλάδα και αργότερα στον Καναδά.
Archival history
Το αρχείο έχει ορατά τα ίχνη της καταστροφής του 1955. Δεν είναι γνωστό πότε ήρθε στην Αθήνα. Από διάφορα σημειώματα (κυρίως γαλλικά) προκύπτει ότι γνώρισε μια πρόχειρη ταχτοποίηση γύρω στο 1973.
Immediate source of acquisition or transfer
Δεν υπάρχουν σαφή στοιχεία. Μάλλον ήρθε στην ΕΒΕ κατά τη δεκαετία του ’70. Παραδόθηκε μαζί με άλλο υλικό στο Τμήμα Χειρογράφων το 2018 και από τότε συντηρήθηκε, ταξινομήθηκε και συσκευάστηκε.
Content and structure area
Scope and content
Οι πιο πολλές φωτογραφίες δείχνουν τοπία, μνημεία, καλλιτεχνήματα, επιγραφές, διακοσμήσεις και ανασκαφικά ευρήματα αρχαία, βυζαντινά, ισλαμικά ή νεότερα προπάντων απ’ την Κωνσταντινούπολη, μα και άλλα μέρη της Ανατολής (Προύσα, Άγκυρα, Ικόνιο, Νίκαια, Πέργαμο, Κασταμονή, Σεβάστεια, Γέρασα, Χαλέπι κλπ.).
Το αρχείο περιέχει και μία σειρά του δακτυλογραφημένου αγγλικού περιοδικού λευκώματος «ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ» (10 τεύχη και πρόσθετα φύλλα).
Appraisal, destruction and scheduling
Σε μερικές περιπτώσεις βρέθηκε στοκ πολλαπλών αντιτύπων και διαλέχτηκαν τα πιο ευπρόσωπα
Accruals
System of arrangement
Διατηρήθηκε στα άλμπουμ η σειρά των αρχικών τους κωδικών. Τα περισσότερα αρνητικά σχετίζονται επίσης με τα άλμπουμ και ακολουθούν την ίδια σειρά. Οι λυτές φωτογραφίες κατατάχτηκαν σε 40 αριθμημένα πακέτα με συνδυασμό κριτηρίων.
Conditions of access and use area
Conditions governing access
Conditions governing reproduction
Language of material
Script of material
Language and script notes
Μερικές λεζάντες και κατάλογοι έχουν γραφτεί στα Γαλλικά, Αγγλικά, Γερμανικά, Ρωσικά και Τουρκικά.
Physical characteristics and technical requirements
Οι περισσότερες φωτογραφίες είναι ανεπίγραφες και αρκετές φθαρμένες. Πολλά αρνητικά έχουν σπάσει.
Finding aids
Έντυπος παλιός κατάλογος των άλμπουμ (1932) και συνοπτικός ταξινομικός κατάλογος (2023)
Allied materials area
Existence and location of originals
Existence and location of copies
Μικρές συλλογές με φωτογραφίες του Σέντερ από βυζαντινά μνημεία εντοπίζονται μεταξύ άλλων στο Fondazione Giorgio Cini της Βενετίας (Fondo Sergio Bettini) και στο Barber Institute of Fine Arts του παν/μίου του Μπέρμιγχαμ (Talbot Rice Archive).
Related units of description
Publication note
Irmak και Burçak Evren, «İstanbul'daki Beyaz Rus Fotoğraf Sanatçısı: Wladimir von Sender (Velidemir Sender)», περιοδικό Müteferrika, τ. 60 (χειμώνας 2021/2), 139-150
Notes area
Alternative identifier(s)
Access points
Place access points
Name access points
- Περιοδικό "ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ" (Subject)
Genre access points
Description control area
Description identifier
Institution identifier
Rules and/or conventions used
Dates of creation revision deletion
27/04/2020,
07/06/2023
Script(s)
Sources
Δελτίο περιγραφής Φορέα
Archivist's note
Μιχάλης Κοκολάκης