Αρχείο Αρ.Εισ. 352 - Συλλογή Ειρήνης Καλλιγά

Περιοχή αναγνώρισης

Κωδικός αναγνώρισης της ενότητας περιγραφής

Αρ.Εισ. 352

Τίτλος

Συλλογή Ειρήνης Καλλιγά

Χρονολογία(ες)

  • 1862, 1920-1929 (Δημιουργία)

Επίπεδο περιγραφής

Αρχείο

Μέγεθος και υπόστρωμα της ενότητας περιγραφής (ποσότητα, όγκος ή διαστάσεις)

74 τεμάχια (λυτά φύλλα συρραμμένα), 308 φωτογραφίες

Περιοχή πλαισίου παραγωγής

Όνομα του παραγωγού

(1912 - 2000)

Βιογραφικό σημείωμα

Η Ειρήνη Καλλιγά, κόρη του Αντώνη Μπενάκη, γεννήθηκε στην Αθήνα. Αδέλφια της ήταν ο Κωνσταντίνος και ο Μανόλης Μπενάκης. Σπούδασε κατ’ οίκον με δάσκαλο τον Αλέξανδρο Δελμούζο. Το 1930 παντρεύτηκε το Παύλο Καλλιγά και απόκτησαν μια κόρη, την Αιμιλία, αργότερα Γερουλάνου.
Διακρίθηκε για την αξιόλογη και πολύπλευρη κοινωνική δράση και προσφορά της στον τόπο μας.
Το 1932, σε ηλικία μόλις 21 χρόνων, μαζί με μια ομάδα νέων γυναικών, ίδρυσαν την πρώτη ομάδα Ελληνικού Οδηγισμού. Η Ειρήνη Καλλιγά από την ίδρυσή του, πρόσφερε εθελοντικά τις υπηρεσίες της στο Σώμα Ελληνικού Οδηγισμού. Υπήρξε κατ’ επανάληψη Γενική Έφορος, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου, μέλος του Δ.Σ., Πρόεδρος της Περιφέρειας της Αθήνας κ.λπ. Το 1939 η δημοκρατική αγωγή και η αγάπη της για την ανεξαρτησία του Οδηγισμού της δώσανε τη δύναμη να αρνηθεί στον Ιωάννη Μεταξά την ενσωμάτωση του Σ.Ε.Ο. στην Εθνική Οργάνωση Νέων. Σήμερα, το Σώμα Ελληνικού Οδηγισμού τιμώντας τη μνήμη της έχει θεσπίσει το Έπαθλο Ειρήνη Καλλιγά και έχει δώσει το όνομα της στην Αίθουσα εκδηλώσεων των γραφείων μας.
Εκτός όμως από την προσφορά της στον Οδηγισμό, η Ειρήνη Καλλιγά, κατά την διάρκεια του πολέμου του 1940 υπηρέτησε εθελοντικά ως οδηγός ασθενοφόρων και μετά ως Αδελφή του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού σε διάφορα νοσοκομεία. Το 1941 διέθεσε το σπίτι της στο κέντρο της πρωτεύουσας για να λειτουργήσει εκεί το Τμήμα Μαχόμενων και Πολεμοπαθών. Υπήρξε μέλος της κατοχικής αντιστασιακής οργάνωσης ΡΑΝ. Αξιοσημείωτη είναι η δράση της και κατά την διάρκεια του Εμφυλίου πολέμου.
Την Ειρήνη Καλλιγά τίμησαν πολλοί φορείς για την προσφορά της και έργο της.
Μετά το τέλος του πολέμου, ως μέλος της Επιτροπής Εντεταλμένων κυριών της Βασιλικής Πρόνοιας, οργάνωσε την Οικοκυρική Σχολή «Αγία Όλγα» στην Φλώρινα, την οποία επισκεπτόταν συχνά για να παρακολουθεί την εξέλιξη της.
Η Ειρήνη Καλλιγά υπήρξε δραστήρια και σε άλλους πολιτισμικούς φορείς, όπως το Μουσείο Μπενάκη, του οποίου υπήρξε πρόεδρος και τον Ναυτικό Όμιλο Ελλάδας, καθώς και μέλος των συλλόγων Φίλοι του Μουσείου Μπενάκη, Φίλοι της Γενναδίου Βιβλιοθήκης, Φίλοι του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα στην Θεσσαλονίκη, της Εταιρείας Μελέτης της Ελληνικής Ιστορίας, Φίλοι του Μουσείου Κοσμήματος, της Φιλοδασικής Εταιρείας, της Φιλοζωικής Εταιρείας, τους Σώματος Ελληνικού Οδηγισμού και του Σώματος Ελλήνων Προσκόπων.

Όνομα του παραγωγού

(1843 - 1929)

Βιογραφικό σημείωμα

Πολιτικός, εμπορος και μέγας εθνικός ευεργέτης.

Φορέας διατήρησης του αρχείου

Ιστορικό της ενότητας περιγραφής

Διαδικασία πρόσκτησης

Προέλευση: Ειρήνη Καλλιγά

Περιοχή περιεχομένου και διάρθρωσης

Παρουσίαση περιεχομένου

Αποκόμματα τύπου για το θάνατο του Εμμανουήλ Μπενάκη (1929).

Επιλογές, εκκαθαρίσεις και τελική διατήρηση

Προσθήκες υλικού

Σύστημα ταξινόμησης

Περιοχή όρων πρόσβασης και χρήσης

Όροι πρόσβασης

Όροι αναπαραγωγής

Γλώσσα(ες) των τεκμηρίων

Αλφάβητο(α) των τεκμηρίων

Σημειώσεις για τη γλώσσα και γραφή των τεκμηρίων

Φυσικά χαρακτηριστικά και τεχνικές προϋποθέσεις

Εργαλεία έρευνας

Περιοχή συμπληρωματικών πηγών

Εντοπισμός πρωτοτύπων

Εντοπισμός αντιγράφων

Συμπληρωματικές πηγές / σχετικές ενότητες περιγραφής

Σχετιζόμενες περιγραφές

Σημείωση δημοσίευσης

Περιοχή παρατηρήσεων

Σημείωση

Σημείωση

Φωτογραφικό υλικό από το Οικογενειακό Αρχείο Μπενάκη (π. 1862-1920):
Πορτρέτα του Αντωνίου και της Λοξάνδρας Μπενάκη (π. 1880)ˑ του Εμμανουήλ και της Βιργινίας Μπενάκη σε νεαρή και ώριμη ηλικία (1862-1920)ˑ ατομικά και ομαδικά πορτρέτα των παιδιών του Εμμανουήλ Μπενάκη: Αλεξάνδρας, Αντωνίου, Πηνελόπης, Κωνσταντίνου, Αλέξανδρου και Αργίνης (1877-1891)ˑ οικογενειακή φωτογραφία (1887).
Οικογένεια Χωρέμη: Κωνσταντής και Πουλουδιά Χωρέμη (π. 1880), Γιάννης Χωρέμης, Μαριέττα και Ζενή Χωρέμη, Γεώργιος Χωρέμης, Αικατερίνη Χωρέμη, Κωνσταντίνος Ι. Χωρέμης κ.ά.
Φωτογραφίες του Αντωνίου Μπενάκη και της θαλαμηγού του "Αελλώ"ˑ η οικογένεια Στέφανου και Πηνελόπης Δέλτα στην Αλεξάνδρειαˑ Αλεξάνδρα Χωρέμη και Tom Daviesˑ Αργίνη Σαλβάγου, Λουκάς Μπενάκης, Άρτεμις Μπενάκη, Αλεξάνδρα Μπενάκηˑ οικογένεια Μηταράκηˑ οικογένεια Γιάννη Καλαμβοκίδη: Κλειώ Καλαμβοκίδη-Κούτση, Κατίνα Καλαμβοκίδη-Αγγελοπούλου, Εμμανουήλ Καλαμβοκίδης, Αλέκος Καλαμβοκίδηςˑ οικογένεια Σαρεγιάννη: Ιωάννης (1864, 1879), Μερόπη, Μαριέττα (1911), Μανόλης, Οδυσσέας.
Φωτογραφίες συγγενών και φίλων: Γεώργιος Μάξιμος, Ιωάννης και Χρήστος Κούτσης, Joseph Mellor (συνέταιρος του Εμμανουήλ Μπενάκη), Παντελής Σαλβάγος, Αλέξανδρος Καραθεοδωρής (1879), Μαρή Παπαρρηγοπούλου, Αντώνιος Σέπσης, Gambetta, Στεφ. Σκουλούδης, Σοφία Φοντριέ, Γεώργιος Ράλλης κ.ά.ˑ οικογένεια Σκυλίτση: Παντελής και Αμπρουζής Σκυλίτσης, Φανή Χαρτουλάρη (1893).
Ο τάφος της οικογένειας Μπενάκη στο Α' Νεκροταφείο.

Εναλλακτικός(οί) κωδικός(οί) αναγνώρισης

Σημεία πρόσβασης

Θέματα

Τόποι

Περιοχή ελέγχου της περιγραφής

Κωδικός αναγνώρισης περιγραφής

Κωδικός αναγνώρισης του φορέα καθιέρωσης της εγγραφής

Κανόνες και/ή συμβάσεις

Ημερομηνίες δημιουργίας, αναθεώρησης ή κατάργησης της περιγραφής

Αλφάβητο(α)

Πηγές

Οι πληροφορίες αντλήθηκαν από Τσελίκα, Βαλεντίνη, Οδηγός Ιστορικών Αρχείων Μουσείου Μπενάκη, 2006.

Παρατηρήσεις και Όνομα Αρχειονόμου

Παρατηρήσεις και Όνομα Αρχειονόμου

Περιοχή εισαγωγών

Σχετιζόμενα θέματα

Σχετιζόμενα είδη

Σχετιζόμενοι τόποι