Αρχείο GR-As-ERI-006 - Αρχείο Αιμίλιου Ριάδη

Περιοχή αναγνώρισης

Κωδικός αναγνώρισης της ενότητας περιγραφής

GR-As-ERI-006

Τίτλος

Αρχείο Αιμίλιου Ριάδη

Χρονολογία(ες)

  • 1880-1935 (Δημιουργία)

Επίπεδο περιγραφής

Αρχείο

Μέγεθος και υπόστρωμα της ενότητας περιγραφής (ποσότητα, όγκος ή διαστάσεις)

7 κουτιά με χειρόγραφες παρτιτούρες ή αντίγραφα χειρογράφων, 3 κουτιά με κείμενα, αλληλογραφία, φωτογραφίες, 1 κουτί με προγράμματα εκδηλώσεων και συναυλιών

Περιοχή πλαισίου παραγωγής

Όνομα του παραγωγού

Βιογραφικό σημείωμα

Ο Αιμίλιος Ριάδης γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Συνθέτης και ποιητής, θεωρείται από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της Ελληνιής Εθνικής Μουσικής Σχολής. Σπούδασε πιάνο και θεωρητικά με τον Δημήτριο Λάλλα, μαθητή του Βάγκνερ, και συνέχισε στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Μονάχου. Τα έτη 1910-1915 εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου τα έργα του γνώρισαν μεγάλη επιτυχία και απέσπασαν θριαμβευτικές κριτικές. Το 1915 επέστρεψε στη Θεσσαλονίκη ως καθηγητής πιάνου στο νεοσυσταθέν Κρατικό Ωδείο. Το 1923 του απονεμήθηκε το Εθνικό Βραβείο Τέχνης και Επιστήμης. Η διαμονή του Ριάδη στο Παρίσι και η επαφή του με συνθέτες της νεότερης γαλλικής σχολής ασκούν σημαντική επίδραση στη διαμόρφωση του μουσικού του ύφους, στο οποίο συναντάται διάχυτο το ιμπρεσσιονιστικό στοιχείο. Στο σύνολο της δημιουργίας του, που εκτείνεται σε όλα σχεδόν τα μουσικά είδη, κυρίαρχη θέση κατέχουν τα τραγούδια του, τα οποία συγκαταλέγονται στα αριστουργήματα της ελληνικής μουσικής και ερμηνεύτηκαν από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες της εποχής. Πνεύμα ανήσυχο και ανικανοπίητο, ο Ριάδης αναζητά συνεχώς το καλύτερο, γεγονός που αποδεικνύεται από τις αλλεπάλληλες διορθώσεις των χειρογράφων του και τις επεμβάσεις σε έργα που είχαν ήδη εκδοθεί.

Ιστορικό της ενότητας περιγραφής

Διαδικασία πρόσκτησης

Το αρχείο περιήλθε στη κατοχή της Βιβλιοθήκης ύστερα από δωρεά που πραγματοποιήθηκε το 2000. Επίσης τμήμα του αρχείου που φυλάσσεται στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης περιήλθε στη Βιβλιοθήκη υπό τη μορφή αντιγράφων στις 25/7/2002.

Περιοχή περιεχομένου και διάρθρωσης

Παρουσίαση περιεχομένου

Το αρχείο περιλαμβάνει 86 φακέλους με χειρόγραφες παρτιτούρες του Αιμίλιου Ριάδη εκ των οποίων οι 53 είναι σε πρωτότυπη μορφή και οι υπόλοιπες 33 είναι αντίγραφα των πρωτοτύπων που φυλάσσονται στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Επίσης περιλαμβάνονται 17 φάκελοι με κείμενα του συνθέτη, αλληλογραφία και έντυπα καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος, 1 φάκελος με 13 προγράμματα συναυλιών και 1 φάκελος με 99 φωτογραφίες.

Επιλογές, εκκαθαρίσεις και τελική διατήρηση

Προσθήκες υλικού

Δεν αναμένονται επιπλέον προσθήκες υλικού

Σύστημα ταξινόμησης

Το αρχείο ταξινομήθηκε με χρονολογική και θεματική σειρά

Περιοχή όρων πρόσβασης και χρήσης

Όροι πρόσβασης

Η Πρόσβαση στο φυσικό υλικό είναι ελεύθερη εντός του χώρου της Βιβλιοθήκης. Η λήψη αντιγράφων είναι ελεύθερη για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Απαγορεύεται η λήψη αντιγράφων από υλικό του οποίου τα δικαιώματα δεν ανήκουν αποκλειστικά στον συνθέτη.

Όροι αναπαραγωγής

Γλώσσα(ες) των τεκμηρίων

Αλφάβητο(α) των τεκμηρίων

Σημειώσεις για τη γλώσσα και γραφή των τεκμηρίων

Ελληνικά, Γαλλικά

Φυσικά χαρακτηριστικά και τεχνικές προϋποθέσεις

Εργαλεία έρευνας

Περιοχή συμπληρωματικών πηγών

Εντοπισμός πρωτοτύπων

Εντοπισμός αντιγράφων

Το αρχείο έχει ψηφιοποιηθεί:

  1. Παρτιτούρες

    1. Κείμενα

    2. Έντυπα-Εκδόσεις-Αποκόμματα τύπου

    3. Φωτογραφίες

http://dspace.mmb.org.gr/mmb/handle/123456789/6695

Συμπληρωματικές πηγές / σχετικές ενότητες περιγραφής

Σχετιζόμενες περιγραφές

Περιοχή παρατηρήσεων

Σημείωση

Σημείωση

Εναλλακτικός(οί) κωδικός(οί) αναγνώρισης

Σημεία πρόσβασης

Θέματα

Τόποι

Ονόματα

Είδη

Περιοχή ελέγχου της περιγραφής

Κωδικός αναγνώρισης περιγραφής

Κωδικός αναγνώρισης του φορέα καθιέρωσης της εγγραφής

Κανόνες και/ή συμβάσεις

Ημερομηνίες δημιουργίας, αναθεώρησης ή κατάργησης της περιγραφής

Αλφάβητο(α)

Πηγές

Παρατηρήσεις και Όνομα Αρχειονόμου

Περιοχή εισαγωγών

Σχετιζόμενα θέματα

Σχετιζόμενα φυσικά και νομικά πρόσωπα

Σχετιζόμενα είδη

Σχετιζόμενοι τόποι