Fonds EDU012.01 - Αρχείο Ζ' Γυμνασίου Θηλέων Αθηνών

Identity area

Reference code

GRGSA-CSA- EDU012.01

Title

Αρχείο Ζ' Γυμνασίου Θηλέων Αθηνών

Date(s)

  • 1936 - 2006 (Creation)

Level of description

Fonds

Extent and medium

459 φάκελοι και υπηρεσιακά βιβλία

Context area

Name of creator

Archival history

Immediate source of acquisition or transfer

Δημόσια Αποστολή
Φορέας παράδοσης: Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής, Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας, 5ο Γραφείο, 27ο Γενικό Λύκειο Αθηνών
Ημερομηνία εισαγωγής: 4-8/12/2010
ΑΒΕ: 1788

Content and structure area

Scope and content

Δακτυλογραφημένα υπηρεσιακά έγγραφα, υπηρεσιακά βιβλία, φυλλάδια, μηχανογραφημένες μισθολογικές καταστάσεις καθηγητών, αποδείξεις και καταστάσεις εξόδων της σχολικής εφορείας, τίτλοι σπουδών, στελέχη διπλοτύπων αποδείξεων, πλάνο τάξης.

Appraisal, destruction and scheduling

Έγινε εκκαθάριση σε στελέχη και αποκόμματα απουσιολογίων, βεβαιώσεις δικαιολόγησης απουσιών και στελέχη υποβολής αιτήσεων για δικαιολόγηση απουσιών των τριών τάξεων (Α-Β-Γ) και των Δεσμών (1981-1991). Διατηρήθηκαν κάποια στελέχη απουσιολογίων (μόνο για λόγους διατήρησης του τύπου του απουσιολογίου στο διηνεκές).

Accruals

Δεν αναμένονται προσθήκες αρχειακού υλικού.

System of arrangement

Το αρχείο εισάγεται στην υπηρεσία το 2010. Αριθμεί 33 κιβώτια, στα οποία εμπεριέχονται: 160 βιβλία, 398 φάκελοι, 108 κλασέρ, 14 δέματα, στελέχη απουσιολογίων, τετράδια, τεύχη και λυτά έγγραφα. Η πρώτη καταγραφή του αρχείου πραγματοποιείται στα πλαίσια πρακτικής άσκησης φοιτητών στην Υπηρεσία. Κατά την διαδικασία ταξινόμησης το αρχείο του Ζ’ Γυμνασίου Θηλέων χωρίστηκε σε τρία τμήματα: το αρχείο του ημερήσιου Ζ’ Γυμνασίου Θηλέων Αθηνών, το αρχείο του Νυκτερινού Παραρτήματος του Ζ’ Γυμνασίου Θηλέων Αθηνών και το αρχείο του 27ου Λυκείου Θηλέων Αθηνών. Λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα της διοικητικής ιστορίας και της αρχειακής κατανομής των εγγράφων που ακολουθούσε ο παραγωγός, το αρχείο του Ζ’ Γυμνασίου Θηλέων Αθηνών (Ζ’ Γυμνάσιο Θηλέων, Νυκτερινό Παράρτημα και 27ο Λύκειο) χωρίστηκε σε έξι σειρές και είκοσι οκτώ υποσειρές. Η ταξινόμηση του αρχείου ακολούθησε την παρακάτω δομή.

  1. Λειτουργία σχολείου/Μαθητικά θέματα/Φοίτηση
    • Μαθητολόγια
    • Γενικός έλεγχος
    • Ειδικός έλεγχος
    • Πρακτικά
    • Εξετάσεις-Γραπτά Δοκίμια
    • Πιστοποιητικά σπουδών
    • Τίτλοι σπουδών/εγγραφής
    • Βιβλία ανεξεταστέων
    • Βιβλία αιτήσεων
    • Απουσιολόγια
  2. Αλληλογραφία/Διοικητικά /Αποφάσεις Νομάρχη και Γενικής Επιθεώρησης
    • Πρωτόκολλα ελέγχου και αλληλογραφίας
    • Έγγραφα πληροφοριακού χαρακτήρα
    • Κοινοποιήσεις
    • Διαταγές
    • Αρχείο
  3. Προσωπικό
    • Ατομικοί φάκελοι καθηγητών
    • Υπηρεσιακές μεταβολές-Υπηρεσιακές εκθέσεις
    • Εκλογικά καθηγητών
    • Βοηθητικό Προσωπικό σχολείου
  4. Οικονομικά θέματα
    • Μισθοδοσία
  5. Σχολική εφορεία
    • Διδακτήρια
    • Οικονομική διαχείριση
    • Σχολική εφορεία-Απολογισμοί
    6 Διάφορα
    • Σχολική υγιεινή-Σωματική Αγωγή
    • Περιουσία
    • Ποικίλα
    Σε αρκετά βιβλία (μαθητολόγια, γενικός, ειδικός έλεγχος, πρακτικά) υπάρχουν αναντιστοιχίες στις εσωτερικές σε σχέση με τις εξωτερικές ενδείξεις. Κρατήσαμε και τις δύο ενδείξεις βάζοντας αγκύλη στην εσωτερική ένδειξη. Στους φακέλους της αλληλογραφίας διατηρήσαμε τις εξωτερικές ενδείξεις σε εισαγωγικά. Επίσης αναντιστοιχίες παρατηρούνται και στις χρονολογίες. Στη στήλη με τα έτη δίνονται οι χρονολογίες που υπήρχαν στα βιβλία και στους φακέλους από την κατάσταση μεταφερομένου υλικού (ΚΜΥ) μετά από έλεγχο των τεκμηρίων. Όπου διαπιστώθηκε αναντιστοιχία η διόρθωση μπήκε σε αγκύλη. Στους ατομικούς φακέλους των καθηγητών-επειδή οι φάκελοι ακολουθούν τους καθηγητές σε όλη τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου- οι χρονολογίες μπήκαν, επίσης, σε αγκύλη με ακραίες χρονολογίες. Στους τίτλους εγγραφής δεν χωρίστηκαν οι παλαιού και νέου τύπου τίτλοι, γιατί ακολουθούν αύξουσα και χρονολογική αρίθμηση. Σημειώνεται όμως, στη στήλη του τίτλου δίπλα στην αύξουσα αρίθμηση των τίτλων οι λέξεις ‘’παλαιού τύπου’’ και ‘’νέου τύπου’’, ‘’ Οκτατάξιο’’, ‘’ Εξατάξιο‘’, όπου διαπιστώνεται από τους ίδιους τους τίτλους του Σχολείου.

Conditions of access and use area

Conditions governing access

Conditions governing reproduction

Language of material

Script of material

Language and script notes

Physical characteristics and technical requirements

Το υλικό του αρχείου διασώζεται σε σχετικά καλή κατάσταση, εκτός από πολύ περιορισμένο αριθμό φακέλων όπου εντοπίζεται βιολογική προσβολή (μύκητες) των τεκμηρίων. Σε ορισμένα βιβλία έχουν αποσπασθεί φύλλα από το σώμα του βιβλίου, επιπλέον, παρατηρούνται φθορές στην περιοχή της ράχης του καλύμματος και απόσπαση τμημάτων του υλικού κάλυψης. Τέλος, σε μεγάλο αριθμό βιβλίων υπάρχουν μεταγενέστερες προσθήκες επικαλυμμένων ενδείξεων. Σε κάθε περίπτωση στη στήλη των παρατηρήσεων έχουν επισημανθεί τα τεκμήρια τα οποία χρήζουν συντήρησης.

Finding aids

Allied materials area

Existence and location of originals

Existence and location of copies

Related units of description

Related descriptions

Publication note

  1. Αβδελά Έ., ʺΗ συγκρότηση της εθνικής ταυτότητας στο ελληνικό σχολείο: ʺεμείςʺ και οι ʺάλλοιʺ στο ʺΤι είνʹ η πατρίδα μαςʺ: εθνοκεντρισμός στην εκπαίδευση», (επιμ. Άννα Φραγκουδάκη‐Θάλεια Δραγώνα), Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1997
  2. Αντωνίου Δ. , Περίγραμμα της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης 1821-2017, Οργάνωση του Εκπαιδευτικού συστήματος, Αθήνα 2018
  3. Αντωνίου Δ., Η Εκπαίδευση 1750-1929/1931, Σχολεία-Διδακτικό προσωπικό, Συνοπτικό περίγραμμα, Αθήνα 2007
    1. Σ. Γελαδάκη, Τα αρχεία τριών ιστορικών Αθηναϊκών Γυμνασίων Α’ Γυμνάσιο Αρρένων, Β’ Γυμνάσιο Αρρένων, Α’ Γυμνάσιο Θηλέων, Αθήνα 2004.
  4. Γληνός Δ., ʺΤα Εκπαιδευτικά Νομοσχέδια: Οι αγράμματοι που μένουν αγράμματοιʺ, Ακρόπολις, 14.6.1929
  5. Γληνός Δ., Εκλεκτές σελίδες, Στοχαστής, 2η έκδ., Αθήνα 1971‐1975
  6. Γληνός Δ., Άπαντα, τόμ. Αʹ‐Βʹ, Θεμέλιο, Αθήνα 1983
  7. Γκλαβάς Σ., Επισκόπηση της Ιστορίας της Εκπαίδευσης στο Νεοελληνικό κράτος, 2010 στο www.pi-schools.gr.
  8. Δελμούζος Αλ., Το κρυφό σχολειό, Αθήνα 1950
  9. Δελμούζος Αλ., Δημοτικισμός και εκπαίδευση, Αθήνα 1926 (νέα έκδοση 1971)
  10. Δημαράς Αλ., Η μεταρρύθμιση που δεν έγινε (Τεκμήρια Ιστορίας), τόμ. Αʹ (1821-1894), τόμ. Β’ (1895‐1967), Αθήνα 1974
  11. Δημαράς Αλ., «Εκπαίδευση», λήμμα στην Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1975, τόμ. ΙΔʹ και ΙΕʹ
  12. Δημαράς Κ.Θ., Νεοελληνικός Διαφωτισμός, Ερμής, Αθήνα, 1977
  13. Δημαράς Αλ. ‘’Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση 1880-1964: μια πρώτη παράλληλη ανάγνωση των εισηγητικών εκθέσεων’’ στο Νεοελληνική παιδεία και κοινωνία, Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου αφιερωμένου στη μνήμη του Κ. Θ. Δημαρά, Όμιλος Μελέτης του Ελληνικού Διαφωτισμού, Αθήνα 1995.
  14. Δημαράς Αλ. (εποπτεία), Καρακαλπάκης Κ. (επιμέλεια), Τα εκπαιδευτικά Συνέδρια του 1930, Κέντρο Εκπαιδευτικής ‘Έρευνας, Αθήνα 200;;;
  15. Δημαράς Αλ., Βασιλού-Παπαγεωργίου Β., Από το κοντύλι στον υπολογιστή 1830-2000. Εκατόν εβδομήντα χρόνια ελληνική εκπαίδευση με λόγια και εικόνες, Αθήνα 2008.
  16. Δημαράς Αλ., Ιστορία της Νεοελληνικής εκπαίδευσης: το ‘’Ανακοπτόμενο άλμα’’: τάσεις και αντιστάσεις στην Ελληνική Εκπαίδευση, Αθήνα 2013.
  17. Ηλιού Μ., Εκπαιδευτική και κοινωνική δυναμική, Πορεία, Βʹ έκδοση, Αθήνα 1988
  18. Κάτσικας Χ. και Θεριανός Ν., Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης. Από την
    ίδρυση του ελληνικού κράτους μέχρι το 2007, Σαββάλας 2007.
  19. Κυπριανός Π. ‘’Πρόσληψη των ξένων εκπαιδευτικών συστημάτων στα εκπαιδευτικά νομοσχέδια (1880-1976) ένας διάλογος με κείμενα του Αλέξη Δημαρά’’, στο Επιστημονικό Συμπόσιο, Τα πεδία έρευνας του Αλέξη Δημαρά (13 και 14 Δεκεμβρίου 2013), Αθήνα 2013
  20. Λέφας Χρ., Η εξέλιξις της νομοθεσίας της Μέσης Εκπαιδεύσεως, Αθήνα 1921
  21. Μπουζάκης Σήφης, Νεοελληνική εκπαίδευση (1821‐1985), Gutenberg, Αθήνα 1987
  22. Νούτσος Χαρ., Προγράμματα μέσης εκπαίδευσης και κοινωνικός έλεγχος (1931‐
    1973), Θ, Αθήνα 1979
  23. Σκιάς Ανδ., Γνώμαι περί αναδιοργανώσεως της Μέσης Εκπαιδεύσεως, εκδιδόμεναι κατ’ εντολήν του Υπουργείου των Εκκλησιαστικών και της Δημοσίας Εκ‐
    παιδεύσεως, Αθήναι 1921
  24. Φραγκουδάκη Άν., Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και φιλελεύθεροι διανοούμενοι, Κέδρος, Αθήνα 1982

Νόμοι-διατάγματα-Νομοσχέδια
Υπουργείον Παιδείας και Θρησκευμάτων, Γενική Εισηγητική Έκθεσις και Εκπαιδευτικά Νομοσχέδια κατατεθέντα εις την Βουλήν κατά την συνεδρίαν της 2ας Απριλίου 1929 υπό του Υπουργού της Παιδείας Κωνστ. Β. Γόντικα, Εν Αθήναις
(εκ του Εθνικού Τυπογραφείου)

ΦΕΚ 297Α’ 20.8.1929
ΦΕΚ 309Α’ 24-8-1929
ΦΕΚ 263Α’ 13.7.1937
ΦΕΚ 300Α’ 25.7.1939
ΦΕΚ 119Α’ 3.6.1944
ΦΕΚ 150Α’ 28.6.1951
ΦΕΚ 187Α’ 7. 9. 1959
ΦΕΚ 182Α’ 24.10.1964
ΦΕΚ 163Α 25.9.1967
ΦΕΚ 100 30.4.1976
ΦΕΚ 753 9.8.1980

https.//51gymath.weebly.com.

Notes area

Note

Note

Alternative identifier(s)

Access points

Place access points

Name access points

Genre access points

Description control area

Description identifier

Institution identifier

Rules and/or conventions used

Dates of creation revision deletion

Script(s)

Sources

Accession area