Identity area
Reference code
Title
Date(s)
- 1949 - 1970 (Creation)
Level of description
Fonds
Extent and medium
περ. 1500 έγγραφα, περ. 350 παρτιτούρες, 600 επιστολές, περ. 900 δημοσιεύματα, φωτογραφίες, διαφάνειες, μαγνητοταινίες
Context area
Name of creator
Biographical history
Αιγυπτιώτης συνθέτης της πρωτοπορίας και στοχαστής της μουσικής, με διεθνή αναγνώριση. Ο Γ. Χρήστου γεννήθηκε στο Κάιρο της Αιγύπτου το 1926 και σκοτώθηκε στην Αθήνα το 1970. Γόνος πλούσιας οικογένειας της ελληνικής παροικίας της Αιγύπτου, μετά από σπουδές στα οικονομικά, τη φιλοσοφία και τη μουσική, αφοσιώθηκε στη σύνθεση. Το 1956 παντρεύτηκε την παιδική του φίλη Θηρεσία (Σία) Χωρέμη, ζωγράφο, με την οποία απέκτησε τρία παιδιά. Το 1960, με τις εθνικοποιήσεις του Νάσερ, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την Αλεξάνδρεια, όπως και οι περισσότεροι εύποροι Έλληνες της Αιγύπτου. Εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στη Χίο, όπου είχε επίσης αρκετή οικογενειακή περιουσία. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του διέμενε κυρίως στην Αθήνα, όπου και ασχολήθηκε, εκτός από τη σύνθεση, με την προώθηση της πρωτοποριακής ελληνικής μουσικής. Ασκούσε πολύ μεγάλη επιρροή στους ελληνικούς πρωτοποριακούς μουσικούς κύκλους της εποχής του. Η μόνη θέση ευθύνης που ανέλαβε ποτέ ήταν το 1962, όταν διετέλεσε μέλος κριτικής επιτροπής διαγωνισμού σύγχρονης μουσικής, τον οποίο διοργάνωνε ο Μάνος Χατζιδάκις. Συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο και το Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν» συνθέτοντας μουσική για παραστάσεις αρχαίου δράματος, ενώ έγραψε επίσης συμφωνική μουσική, λειτουργίες, ορατόρια και όπερες. Σκοτώθηκε, σε ηλικία 44 ετών, σε τροχαίο δυστύχημα στο οποίο τραυματίστηκε θανάσιμα και η γυναίκα του.
Κύριο χαρακτηριστικό της ζωής και του έργου του ήταν οι έντονες φιλοσοφικές και μεταφυσικές ανησυχίες, τις οποίες συσχέτιζε άμεσα με τη μουσική, προσπαθώντας να αναδείξει την πανανθρώπινη θρησκευτική, μεταφυσική και μυστικιστική της διάσταση. Ανέπτυξε ένα δικό του φιλοσοφικό σύστημα και κυρίως στα τελευταία του έργα προσπάθησε με τις συνθέσεις του να δομήσει έναν ευρύτερο «μεταμουσικό» κόσμο σύμπραξης της μουσικής με πολλές άλλες τέχνες.
Archival history
Immediate source of acquisition or transfer
Το αρχείο μεταφέρθηκε στο Ωδείο Αθηνών μετά από παραχώρηση των απογόνων του συνθέτη . Ψηφιοποιήθηκε από το Κέντρο Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών (ΚΕΤΩΑ) και στεγάζεται στο χώρο του.
Content and structure area
Scope and content
Περιλαμβάνει περισσότερες από 1500 έγγραφα (σημειώματα, δακτυλόγραφα, προσχέδια, ιδέες -οι περίφημες «stimulating ideas» του συνθέτη-, ημερολόγια εργασίας, ιδιόχειρα λιμπρέτα, φιλοσοφικές σκέψεις, σημειώσεις για τα ανολοκλήρωτα projects και την Ορέστεια, αλλά και για την πορεία δημιουργίας όλων των γνωστών έργων του συνθέτη από τη σύλληψη μέχρι την εκτέλεσή τους), πάνω από 350 διαφορετικά τεκμήρια με παρτιτούρες (πλήρη scores, πάρτες, προσχέδια, διορθώσεις, τυπογραφικά δοκίμια, διαφάνειες calque), 600 επιστολές, περίπου 900 δημοσιεύματα στον Τύπο (άρθρα, κριτικές, συνεντεύξεις κ.ά.), τα περισσότερα των οποίων είχε συλλέξει και αρχειοθετήσει ο ίδιος ο συνθέτης, φωτογραφίες, προγράμματα συναυλιών από το 1950 κ.έ., ενώ συμπληρώνεται με πτυχιακές εργασίες, διδακτορικές διατριβές, ακαδημαϊκές δημοσιεύσεις, αφιερώματα και εκδόσεις. Τέλος, στο αρχείο περιέχονται όλες οι μαγνητοταινίες από το προσωπικό στούντιο του συνθέτη, με υλικό από ηχογραφήσεις εκτελέσεων έργων, θεατρικές δοκιμές και παραστάσεις, συνεντεύξεις, ιδιόχειρες λούπες και ηλεκτρονικούς ήχους.
Appraisal, destruction and scheduling
Accruals
System of arrangement
Conditions of access and use area
Conditions governing access
Το αρχείο έχει ψηφιοποιηθεί από το Κέντρο Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών (ΚΕΤΩΑ) και είναι διαθέσιμο στο κοινό
Conditions governing reproduction
Language of material
Script of material
Language and script notes
Physical characteristics and technical requirements
Finding aids
Allied materials area
Existence and location of originals
Existence and location of copies
Related units of description
Notes area
Note
Επισήμανση από το σχετικό δελτίο τύπου του Ωδείου Αθηνών
Alternative identifier(s)
Access points
Subject access points
Place access points
Name access points
- Ωδείο Αθηνών (Subject)