Αρχείο - Αρχείο Γιάννη Χρήστου

Περιοχή αναγνώρισης

Κωδικός αναγνώρισης της ενότητας περιγραφής

Τίτλος

Αρχείο Γιάννη Χρήστου

Χρονολογία(ες)

  • 1949 - 1970 (Δημιουργία)

Επίπεδο περιγραφής

Αρχείο

Μέγεθος και υπόστρωμα της ενότητας περιγραφής (ποσότητα, όγκος ή διαστάσεις)

περ. 1500 έγγραφα, περ. 350 παρτιτούρες, 600 επιστολές, περ. 900 δημοσιεύματα, φωτογραφίες, διαφάνειες, μαγνητοταινίες

Περιοχή πλαισίου παραγωγής

Όνομα του παραγωγού

(1926 - 1970)

Βιογραφικό σημείωμα

Αιγυπτιώτης συνθέτης της πρωτοπορίας και στοχαστής της μουσικής, με διεθνή αναγνώριση. Ο Γ. Χρήστου γεννήθηκε στο Κάιρο της Αιγύπτου το 1926 και σκοτώθηκε στην Αθήνα το 1970. Γόνος πλούσιας οικογένειας της ελληνικής παροικίας της Αιγύπτου, μετά από σπουδές στα οικονομικά, τη φιλοσοφία και τη μουσική, αφοσιώθηκε στη σύνθεση. Το 1956 παντρεύτηκε την παιδική του φίλη Θηρεσία (Σία) Χωρέμη, ζωγράφο, με την οποία απέκτησε τρία παιδιά. Το 1960, με τις εθνικοποιήσεις του Νάσερ, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την Αλεξάνδρεια, όπως και οι περισσότεροι εύποροι Έλληνες της Αιγύπτου. Εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στη Χίο, όπου είχε επίσης αρκετή οικογενειακή περιουσία. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του διέμενε κυρίως στην Αθήνα, όπου και ασχολήθηκε, εκτός από τη σύνθεση, με την προώθηση της πρωτοποριακής ελληνικής μουσικής. Ασκούσε πολύ μεγάλη επιρροή στους ελληνικούς πρωτοποριακούς μουσικούς κύκλους της εποχής του. Η μόνη θέση ευθύνης που ανέλαβε ποτέ ήταν το 1962, όταν διετέλεσε μέλος κριτικής επιτροπής διαγωνισμού σύγχρονης μουσικής, τον οποίο διοργάνωνε ο Μάνος Χατζιδάκις. Συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο και το Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν» συνθέτοντας μουσική για παραστάσεις αρχαίου δράματος, ενώ έγραψε επίσης συμφωνική μουσική, λειτουργίες, ορατόρια και όπερες. Σκοτώθηκε, σε ηλικία 44 ετών, σε τροχαίο δυστύχημα στο οποίο τραυματίστηκε θανάσιμα και η γυναίκα του.

Κύριο χαρακτηριστικό της ζωής και του έργου του ήταν οι έντονες φιλοσοφικές και μεταφυσικές ανησυχίες, τις οποίες συσχέτιζε άμεσα με τη μουσική, προσπαθώντας να αναδείξει την πανανθρώπινη θρησκευτική, μεταφυσική και μυστικιστική της διάσταση. Ανέπτυξε ένα δικό του φιλοσοφικό σύστημα και κυρίως στα τελευταία του έργα προσπάθησε με τις συνθέσεις του να δομήσει έναν ευρύτερο «μεταμουσικό» κόσμο σύμπραξης της μουσικής με πολλές άλλες τέχνες.

Ιστορικό της ενότητας περιγραφής

Διαδικασία πρόσκτησης

Το αρχείο μεταφέρθηκε στο Ωδείο Αθηνών μετά από παραχώρηση των απογόνων του συνθέτη . Ψηφιοποιήθηκε από το Κέντρο Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών (ΚΕΤΩΑ) και στεγάζεται στο χώρο του.

Περιοχή περιεχομένου και διάρθρωσης

Παρουσίαση περιεχομένου

Περιλαμβάνει περισσότερες από 1500 έγγραφα (σημειώματα, δακτυλόγραφα, προσχέδια, ιδέες -οι περίφημες «stimulating ideas» του συνθέτη-, ημερολόγια εργασίας, ιδιόχειρα λιμπρέτα, φιλοσοφικές σκέψεις, σημειώσεις για τα ανολοκλήρωτα projects και την Ορέστεια, αλλά και για την πορεία δημιουργίας όλων των γνωστών έργων του συνθέτη από τη σύλληψη μέχρι την εκτέλεσή τους), πάνω από 350 διαφορετικά τεκμήρια με παρτιτούρες (πλήρη scores, πάρτες, προσχέδια, διορθώσεις, τυπογραφικά δοκίμια, διαφάνειες calque), 600 επιστολές, περίπου 900 δημοσιεύματα στον Τύπο (άρθρα, κριτικές, συνεντεύξεις κ.ά.), τα περισσότερα των οποίων είχε συλλέξει και αρχειοθετήσει ο ίδιος ο συνθέτης, φωτογραφίες, προγράμματα συναυλιών από το 1950 κ.έ., ενώ συμπληρώνεται με πτυχιακές εργασίες, διδακτορικές διατριβές, ακαδημαϊκές δημοσιεύσεις, αφιερώματα και εκδόσεις. Τέλος, στο αρχείο περιέχονται όλες οι μαγνητοταινίες από το προσωπικό στούντιο του συνθέτη, με υλικό από ηχογραφήσεις εκτελέσεων έργων, θεατρικές δοκιμές και παραστάσεις, συνεντεύξεις, ιδιόχειρες λούπες και ηλεκτρονικούς ήχους.

Επιλογές, εκκαθαρίσεις και τελική διατήρηση

Προσθήκες υλικού

Σύστημα ταξινόμησης

Περιοχή όρων πρόσβασης και χρήσης

Όροι πρόσβασης

Το αρχείο έχει ψηφιοποιηθεί από το Κέντρο Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών (ΚΕΤΩΑ) και είναι διαθέσιμο στο κοινό

Όροι αναπαραγωγής

Γλώσσα(ες) των τεκμηρίων

Αλφάβητο(α) των τεκμηρίων

Σημειώσεις για τη γλώσσα και γραφή των τεκμηρίων

Φυσικά χαρακτηριστικά και τεχνικές προϋποθέσεις

Εργαλεία έρευνας

Περιοχή συμπληρωματικών πηγών

Εντοπισμός πρωτοτύπων

Εντοπισμός αντιγράφων

Συμπληρωματικές πηγές / σχετικές ενότητες περιγραφής

Σχετιζόμενες περιγραφές

Περιοχή παρατηρήσεων

Σημείωση

Επισήμανση από το σχετικό δελτίο τύπου του Ωδείου Αθηνών

Εναλλακτικός(οί) κωδικός(οί) αναγνώρισης

Σημεία πρόσβασης

Ονόματα

Περιοχή ελέγχου της περιγραφής

Κωδικός αναγνώρισης περιγραφής

Κωδικός αναγνώρισης του φορέα καθιέρωσης της εγγραφής

Κανόνες και/ή συμβάσεις

Ημερομηνίες δημιουργίας, αναθεώρησης ή κατάργησης της περιγραφής

Αλφάβητο(α)

Πηγές

Περιοχή εισαγωγών

Σχετιζόμενα φυσικά και νομικά πρόσωπα

Σχετιζόμενα είδη

Σχετιζόμενοι τόποι