Αρχείο Α.Ε. 20/13 - Σολομός, Αλέξης

Πεδίο Αναγνώρισης

Κωδικός αναγνώρισης

GR ELIA-MIET Α.Ε. 20/13

Τίτλος

Σολομός, Αλέξης

Ημερομηνία(ες)

  • 1825-2010 (Δημιουργία)

Επίπεδο περιγραφής

Αρχείο

Μέγεθος και Υπόστρωμα

29 αρχειακά κουτιά
4 αρχειακά κουτιά (φωτογραφικά τεκμήρια)

Πεδίο Πλαισίου Παραγωγής

Όνομα παραγωγού

(1918-2012)

Βιογραφικό/Διοικητική Ιστορία

Ο Αλέξης (Αλέξανδρος) Σολομός, μοναχογιός του κεφαλληνιακής καταγωγής μεταλλειολόγου μηχανικού Ιωάννη Σολομού και της συζύγου του Ασπασίας, το γένος Ηλιοπούλου, γεννήθηκε στις 26 Ιουλίου/9 Αυγούστου 1918 στην Αθήνα. Φοίτησε στο Κολλέγιο Αθηνών (απόφοιτος του Πρακτικού Λυκείου 1936), στη Νομική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (1936-1940), στη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου (απόφοιτος 1942), στη Βασιλική Δραματική Ακαδημία του Λονδίνου (Royal Academy of Dramatic Art 1946), στο Δραματικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Yale (Division of the Arts – School of Fine Arts 1947) και στο δραματικό εργαστήριο (Dramatic Workshop of the New School for Social Research) του Έρβιν Πισκάτορ, στη Νέα Υόρκη (1948). Στην τέχνη του θεάτρου μυήθηκε στα μαθητικά του χρόνια στο Κολλέγιο Αθηνών από τον Κάρολο Κουν. Στην επαγγελματική σκηνή εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1937, ως ενδυματολόγος στον Μακμπέθ του Σαίξπηρ (θίασος Μαρίκας Κοτοπούλη). Με την ίδια ιδιότητα συνεργάστηκε και με το Θέατρο Αθηνών του Κωστή Μπαστιά (1942). Από το 1942 ώς το 1945 εργάστηκε επίσης ως ηθοποιός (Θέατρο Αθηνών Κωστή Μπαστιά, Θέατρο Τέχνης Κάρολου Κουν, θίασος Βάσως Μανωλίδου, Αιμίλιου Βεάκη, Γιώργου Παππά και Νίκου Δενδραμή, θίασος Κατερίνας) και ως μεταφραστής. Το 1944 δύο θεατρικά έργα του είδαν το φως της σκηνής: το Μονοπάτι της λευτεριάς (Ελεύθερο Θέατρο Γιώργου Παππά, σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη) και ο Τελευταίος Ασπροκόρακας (Θέατρο Τέχνης Κάρολου Κουν). Στη διάρκεια της παραμονής του στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις Ηνωμένες Πολιτείες (1946-1949), σκηνοθέτησε σπουδαστικές και επαγ-γελματικές θεατρικές παραγωγές, ενώ από το 1965 ώς το 1966 ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του θεατρικού οργανισμού Ypsilanti Greek Theatre στο Μίτσιγκαν, όπου σκηνοθέτησε την Ορέστεια και τους Όρνιθες. Στην Ελλάδα, το σκηνοθετικό έργο του ξεκίνησε με τους θιάσους Κώστα Μουσούρη (1949-1950) και Βάσως Μανωλίδου – Γιώργου Παππά (1950). Από το 1950 ώς το 1992 σκηνοθέτησε 103 παραγωγές στο Εθνικό Θέατρο, στο οποίο υπηρέτησε και δύο διευθυντικές θητείες (1980–1982, 1990–1992). Το 1964 ίδρυσε το Προσκήνιο, θίασο ρεπερτορίου που παρουσίασε 26 σκηνικές παραγωγές ώς το 1987. Στις παραστάσεις του Προσκηνίου, ο Σολομός αναλάμβανε συχνά, εκτός από τη σκηνοθεσία, και τη σκηνογραφία. Ο Αλέξης Σολομός έγραψε θεατρικά έργα, φιλοτέχνησε σειρά θεατρικών μεταφράσεων και διασκευών, δημοσίευσε θεατρικά άρθρα και εξέδωσε μελέτες και δοκίμια για το θέατρο και τον κινηματογράφο (Ο ζωντανός Αριστοφάνης 1961, Θεατρικό τετράδιο 1962, Ο Άγιος Βάκχος 1964, Τι προς Διόνυσον 1972, Ηλικία του θεάτρου 1973, Το Κρητικό Θέατρο 1973, Καλή μου Θάλεια 1984, Εστί θέατρον 1986, Θεατρικό λεξικό 1990, Το πολύχρωμο θέατρο 1997, Παγκόσμιος κινηματογράφος 1900-2000 2000, Η γυναίκα στο θέατρο 2004 κ.ά.). Διετέλεσε αναπληρωτής γενικός διευθυντής του Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας και Τηλεόρασης (1975). Για το πολύπλευρο έργο του τιμήθηκε, μεταξύ άλλων, με τον Σταυρό του Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικος (1966), το αργυρό παράσημο της Ακαδημίας Αθηνών (1979) και το έπαθλο «Φώτος Πολίτης» (1997), ενώ αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτωρ του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (1997). Το 1952 παντρεύτηκε την Κίττη (Αικατερίνη) Σπάθη, που είχε γεννηθεί και μεγαλώσει στην Άνω Αίγυπτο και αποκλείστηκε στην Αθήνα με το ξέσπασμα του Δεύτερου Παγκόσμιου πολέμου. Τη μεταπολεμική περίοδο, χάρη στη μουσική παιδεία της και με τη βοήθεια οικογενειακών φίλων, η Κίττη Σπάθη εργάστηκε στο Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας, θέση από την οποία παραιτήθηκε το 1965, για να μετεγκατασταθεί με τον σύζυγό της στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο Αλέξης Σολομός και η Κίττη Σολομού απέκτησαν δύο κόρες, τη Νίνια (Αικατερίνη) και τη Σίση (Αλεξάνδρα). Η Κίττη Σολομού πέθανε στις 12 Ιουλίου 2012, δύο μήνες πριν από τον θάνατο του Αλέξη Σολομού (25 Σεπτεμβρίου 2012).

[Η σύνταξη του βιογραφικού σημειώματος βασίστηκε στο υλικό του αρχείου και στην έκδοση Αλέξης Σολομός, Βίος και παίγνιον. Σκηνή, προσκήνιο, παρασκήνια, Αθήνα, εκδόσεις Δωδώνη, 1980. Οι πληροφορίες για την Κίττη Σολομού προήλθαν από τη Νίνια Κασσαβέτη].

Ιστορικό ενότητας περιγραφής

Διαδικασία Πρόσκτησης

Δωρεά από τις κόρες του Αλέξη Σολομού, Αλεξάνδρα Σολομού και Νίνια Κασσαβέτη, Οκτώβριος 2013, με τη φροντίδα της Χριστίνας Βάρδα. Στο φάκελο 23 του αρχείου έχουν ενταχτεί έγγραφα της οικογένειας Σολομού που προϋπήρχαν στο ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ, από παλαιότερη αγορά του Μάνου Χαριτάτου.

Πεδίο Περιεχομένου και Διάρθρωσης

Παρουσίαση Περιεχόμενου

Σκηνοθετικά τετράδια, θεατρικά έργα, θεατρικές μεταφράσεις και διασκευές, άρθρα, κείμενα ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών εκπομπών, αλληλογραφία, σχέδια, οπτικοακουστικό υλικό, φωτογραφικά τεκμήρια κ.ά.

Επιλογές, εκκαθαρίσεις και τελική διατήρηση

Δεν έγινε καμία εκκαθάριση.

Προσθήκες Υλικού

Δεν αναμένονται προσθήκες.

Σύστημα Ταξινόμησης

Θεματική και χρονολογική ταξινόμηση.
Διάγραμμα ταξινόμησης:

Ι. ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΕΡΓΟ (1946-1992)

Φάκελος 1 Α – Ζ (1955-1981)

Φάκελος 2 Θ – Κ (1957-1984)

Φάκελος 3 Κ – Μ (1954-1978)

Φάκελος 4 Μ (1960-1992)

Φάκελος 5 Ο – Τ (1954-1980)

Φάκελος 6 Σ – Χ (1959-1979)

IΙ. ΑΛΛΕΣ ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΕΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ (1965-1994)

Φάκελος 7 THE YPSILANTI GREEK THEATRE (1965-1968)

Φάκελος 8 «ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ» / ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ κ.ά. (1970-1994)

Φάκελος 9 ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ / ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ (χ.χ.)

ΙIΙ. ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΙΚΟ ΕΡΓΟ (1932-2002)

Φάκελος 10 ΘΕΑΤΡΟ: ΕΡΓΑ (1933-1953 και χ.χ.)

Φάκελος 11 ΘΕΑΤΡΟ: ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ, ΔΙΑΣΚΕΥΕΣ (1968-1977 και χ.χ.)

Φάκελος 12 ΘΕΑΤΡΟ: ΜΕΛΕΤΕΣ, ΔΟΚΙΜΙΑ κ.ά.

Φάκελος 13 ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Φάκελος 14 ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ (1980, 1997)

Φάκελος 15 ΣΧΟΛΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ (1970)

Φάκελος 16 ΝΕΑΝΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ / ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ (1933-1992)

Φάκελος 17 ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ (1932-2002)

Φάκελος 18 ΑΡΘΡΑ, ΟΜΙΛΙΕΣ κ.ά. (ΣΧΕΔΙΑ, ΣΠΑΡΑΓΜΑΤΑ)

ΙV. ΑΡΘΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ Α.Σ., ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΙΜΗΣ, ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ (1930-2007)

Φάκελος 19 ΑΠΟΚΟΜΜΑΤΑ ΤΥΠΟΥ (1930-1979)

Φάκελος 20 ΑΠΟΚΟΜΜΑΤΑ ΤΥΠΟΥ (1980-2007)

Φάκελος 21 ΤΙΜΗΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ κ.ά. (1966-2005)

V. ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ, ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ, ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΑ (1825-2007)

Φάκελος 22 ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ, ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ (1925-2007)
Φάκελος 23 ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΑ (1825-1998)
23.1 Αλέξανδρος Γ. Σολομός και Παναγής Μαρίνος Γ. Σολομός (1825-1885)
23.2 Μιλτιάδης Α. Σολομός και Θεμιστοκλής Α. Σολομός (1838-1907)
23.3 Νίνα Σολομού, το γένος Ιωάννου Ροσολύ-μου (1878-1880)
23.4 Μαρία Μ. Σολομού (1901-1931)
23.5 Ιωάννης Μ. Σολομός (1908-1972)
23.6 Οικογένεια Ηλιοπούλου (1907-1998)

VI. ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΡΙΤΩΝ, ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ, ΕΝΤΥΠΑ, ΠΟΙΚΙΛΑ (1911-2010)

Φάκελος 24 ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΡΙΤΩΝ (1969, 1973, χ.χ.)

Φάκελοι 25-26 ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ (1971-2001, χ.χ.)

Φάκελος 27 ΣΧΕΔΙΑ, ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ (1932-1977, χ.χ.)

Φάκελος 28 ΕΝΤΥΠΑ (1911-2010, χ.χ.)

Φάκελος 29 ΠΟΙΚΙΛΑ (1937-1999)

Πεδίο Όρων Πρόσβασης και Χρήσης

Όροι πρόσβασης

Δεν υπάρχουν περιορισμοί στην πρόσβαση.

Όροι αναπαραγωγής

Γλώσσα των Τεκμηρίων

Γραφή του υλικού

Σημειώσεις γλώσσας και γραφής

Ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά, ρωσικά, ιταλικά.

Φυσικά Χαρακτηριστικά και Τεχνικές απαιτήσεις

Εργαλείο έρευνας

Αναλυτική περιγραφή φακέλου/υποφακέλου σε ηλεκτρονική μορφή.

Συμπληρωματικές πηγές:

Εντοπισμός των πρωτότυπων

Εντοπισμός των αντιγράφων

Συνδεόμενες Ενότητες Περιγραφής

Σχετικές αρχειακές περιγραφές

Πεδίο Παρατηρήσεων

Σημείωση

Το φωτογραφικό υλικό, τα θεατρικά προγράμματα και τα μουσικά τεμάχια του αρχείου θα καταλογογραφηθούν αναλυτικά στο ηλεκτρονικό πρόγραμμα LibSolution.

Εναλλακτικοί Κωδικοί

Σημεία πρόσβασης

Τοποθεσίες ως Σημεία πρόσβασης

Όνοματα ως Σημεία πρόσβασης

Είδος υλικού ως Σημεία πρόσβασης

Πεδίο ελέγχου εργασιών της περιγραφής

Αναγνωριστικό περιγραφής

Αναγνωριστικό φορέα τεκμηρίωσης

Χρησιμοποιούμενοι Κανόνες ή Πρότυπα Περιγραφής

ΔΙΠΑΠ (Γ) 2η έκδοση

Ημερομηνίες δημιουργίας, αναθεώρησης και διαγραφής

Ιούνιος 2015

Γραφή(ες)

Πηγές

Δελτίο περιγραφής Φορέα

Παρατηρήσεις και Όνομα Αρχειονόμου

Κωνσταντίνα Σταματογιαννάκη

Πεδίο Πρόσκτησης

Συνδεόμενα Φυσικά Πρόσωπα και Οργανιμοί

Related genres

Συνδεόμενες Τοποθεσίες