Identity area
Reference code
Title
Date(s)
- 1961‒2022 (Creation)
Level of description
Fonds
Extent and medium
19 αρχειακά κουτιά
5 αρχειακά κουτιά (φωτογραφικά τεκμήρια)
1 τρισδιάστατη μάσκα, 1 τηλεόραση, 1 συσκευή αναπαραγωγής βίντεο
Context area
Name of creator
Biographical history
Ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Γιώργος Σταμπουλόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1936. Από το 1956 και για μια δεκαετία εργάστηκε ως πρώτος βοηθός σκηνοθέτη ή διευθυντής παραγωγής σε περισσότερες από πενήντα ελληνικές ταινίες ή ξένες παραγωγές που γυρίστηκαν στην Ελλάδα. Το γύρισμα της πρώτης του ταινίας μεγάλου μήκους, Ανοιχτή επιστολή, σημαδεύτηκε από την κήρυξη της Δικτατορίας, τον Απρίλη του 1967. Η ταινία, που έφτασε λαθραία στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο το 1968 και τιμήθηκε με το βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI), απορρίφθηκε τον επόμενο χρόνο από τη χουντική επιτροπή του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Σ’ όλη τη διάρκεια της δικτατορίας ο Γιώργος Σταμπουλόπουλος απείχε από κάθε δημιουργική κινηματογραφική δραστηριότητα κι ασχολήθηκε βιοποριστικά με την παραγωγή και τη σκηνοθεσία διαφημιστικών ταινιών, γυρίζοντας πάνω από χίλιες στο διάστημα 1968‒1984. Στο χώρο του κινηματογράφου επανήλθε με τη Μεταπολίτευση (1974), με το σενάριο για την ταινία Νέμεσις, που το απαγόρευσε η Νέο‒Δημοκρατική λογοκρισία και η ταινία δεν γυρίστηκε ποτέ. Ανάλογες ήταν στην ίδια περίοδο και οι απαγορεύσεις για τηλεοπτικές εκπομπές στην ΕΡΤ. Στο διάστημα 1980‒1991 γύρισε τρεις ταινίες μεγάλου μήκους –Και ξανά προς τη δόξα τραβά (1980), Προσοχή κίνδυνος (1983), Δυο Ήλιοι στον ουρανό (1991)– και τηλεταινίες για την κρατική και την ιδιωτική τηλεόραση. Μετά από απουσία δεκαπέντε ετών γύρισε την τελευταία του ταινία, Πανδώρα (2006). Είναι παντρεμένος με τη ζωγράφο Τζούλια Ανδρειάδου και έχουν μια κόρη κι ένα γιο.
[Το βιογραφικό σημείωμα το έχει συντάξει ο Γιώργος Σταμπουλόπουλος].
Archival history
Immediate source of acquisition or transfer
Δωρεές Γιώργου Σταμπουλόπουλου, Οκτώβριος 2012, Δεκέμβριος 2012, Μάιος 2018, Ιούλιος 2020.
Content and structure area
Scope and content
Σενάρια, κείμενα, αλληλογραφία, κρατικά έγγραφα, φωτογραφικά, ηχητικά και οπτικοακουστικά και έντυπα τεκμήρια, ψηφιοποιημένο υλικό κ.ά.
Appraisal, destruction and scheduling
Δεν έγινε καμία εκκαθάριση.
Accruals
Δεν αναμένονται προσθήκες.
System of arrangement
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ
Φάκελος 1. ΤΟ ΝΗΣΙ ΜΟΥ Η ΣΚΥΡΟΣ (1966‒1967) | ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ (1966‒2010)
1.1 Το νησί μου η Σκύρος (1966‒1967)
1.2 Ανοιχτή επιστολή: σενάριο (1966‒1967)
1.3 Ανοιχτή επιστολή: συμφωνητικά, κρατικά έγγραφα, άδειες, λογοκρισία (1967‒1970)
1.4 Ανοιχτή επιστολή: λίστες διαλόγων, αναλύσεις, περιλήψεις κ.ά. (1967‒1981)
1.5 Ανοιχτή επιστολή: εκμετάλλευση και διανομή (1969‒1984)
1.6 Ανοιχτή επιστολή: αλληλογραφία (1967‒1973)
1.7 Ανοιχτή επιστολή: προβολές (1968‒2001)
1.8 Ανοιχτή επιστολή: αρθρογραφία, οπτικοακουστικό υλικό (1968‒2010)
Φάκελος 2. ΚΑΙ ΞΑΝΑ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΟΞΑ ΤΡΑΒΑ (1980‒2004)
2.1 Σενάριο (1980)
2.2 Συμφωνητικά, κρατικά έγγραφα, άδειες (1980‒1983)
2.3 Λίστες διαλόγων, αναλύσεις, περιλήψεις κ.ά. (1980‒2004)
2.4 Παραγωγή, εκμετάλλευση και διανομή (1980‒2004)
2.5 Προβολές (1980‒1981)
2.6 Αρθρογραφία, οπτικοακουστικό υλικό (1980‒1981)
Φάκελος 3. ΠΡΟΣΟΧΗ, ΚΙΝΔΥΝΟΣ (1981‒2008)
3.1 Σενάριο (1981‒1984)
3.2 Σενάριο (1981‒1983)
3.3 Λίστες διαλόγων, αναλύσεις, περιλήψεις κ.ά. (1981‒1983)
3.4 Παραγωγή, εκμετάλλευση και διανομή (1982‒2000)
3.5 Αλληλογραφία (1981;‒1982)
3.6 Προβολές, διακρίσεις (1982‒2008)
3.7 Αρθρογραφία, οπτικοακουστικό υλικό (1982‒2003)
Φάκελος 4. ΔΥΟ ΗΛΙΟΙ ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ (1985‒1991)
4.1 Σενάριο (1985‒1987)
4.2 Σενάριο (1989)
4.3 Σενάριο (1988‒1989)
4.4 Σενάριο: έρευνα, σημειώσεις, αλλαγές (1986‒1991)
Φάκελος 5. ΔΥΟ ΗΛΙΟΙ ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ (1988‒1991)
5.1 Έρευνα και προετοιμασία (1988‒1990)
5.2 Έρευνα και προετοιμασία (1987‒1988)
5.3 Προετοιμασία παραγωγής, παραγωγή, γυρίσματα (1989‒1991)
Φάκελος 6. ΔΥΟ ΗΛΙΟΙ ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ (1988‒2007)
6.1 Κρατικά έγγραφα, παραγωγή, εκμετάλλευση, διανομή (1988‒1992)
6.2 Λίστες διαλόγων, αναλύσεις, περιλήψεις κ.ά. (1988‒1992)
6.3 Οικονομικά, λογιστικά (1988‒1992)
6.4 Προβολές (1992‒2017)
6.5 Αρθρογραφία (1988‒2017)
Φάκελος 7. ΔΥΟ ΗΛΙΟΙ ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ (1988‒1993)
7.1 Οπτικοακουστικό υλικό (1988‒1993)
Φάκελος 8. ΠΑΝΔΩΡΑ (1994‒2006)
8.1 Σενάριο κ.ά. (1997‒2002)
8.2 Σενάριο (2005)
8.3 Σενάριο γυρίσματος (2006)
8.4 Προεργασία σεναρίου κ.ά. (1994‒1998)
Φάκελος 9. ΠΑΝΔΩΡΑ (2004‒2015)
9.1 Προετοιμασία παραγωγής (2005‒2006)
9.2 Συμμετοχή σε φεστιβάλ (2006‒2008)
9.3 Προβολές, διανομή (2007‒2015)
9.4 Αρθρογραφία, οπτικοακουστικό υλικό (2004‒2012)
Φάκελος 10. ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ | ΜΑΤΑΙΩΜΕΝΑ ΣΧΕΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ (1965‒1978)
10.1 Γλυκό και πικρό | Καλικάντζαροι και καρμανιόλοι (1965‒1970)
10.2 Καβάλα (κινηματογραφική ταινία που δεν έγινε, 1972‒1974)
10.3 Τραγούδια της σκλαβωμένης πατρίδας (κινηματογραφική ταινία που δεν έγινε, 1973‒1978)
10.4 Χίλια χρόνια πριν | Ο αφορεσμένος | Ο Τρίτος Ελληνικός Πολιτισμός | Η άλλη επέτειος (1974‒1976)
Φάκελος 11. ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ | ΜΑΤΑΙΩΜΕΝΑ ΣΧΕΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ (1978‒1994)
11.1 Στην αλλαγή του αιώνα | Η άγνωστη πόλη | Στα Γιάννενα του Αλή πασά | Ketchup Show (1978‒1981)
11.2 Οι ξένοι (1979)
11.3 Ο καραγκιοζοπαίχτης | Ιστορία ενός αιχμαλώτου | Ο άγιος Διονύσιος | Ο τελευταίος παράδεισος | Ξένοι ταξιδιώτες στην Ελλάδα | Εάλω η Πόλις (1979‒1985)
11.4 Πόλεμος (1984‒1992)
11.5 Οικογενειακά πορτραίτα | Η δυναστεία των Αγγέλων (1984‒1994)
11.6 Spot (1988‒1993)
Φάκελος 12. ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ | ΜΑΤΑΙΩΜΕΝΑ ΣΧΕΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ (1992‒1995)
12.1 Πανδώρα | Γυναίκα και… (1992‒1995)
12.2 Έγκλημα εξ αμελείας | Η νέα τάξη πραγμάτων (1993‒1994)
12.3 Η σπασμένη κούκλα (1994‒1995)
Φάκελος 13. ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ | ΜΑΤΑΙΩΜΕΝΑ ΣΧΕΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ (1994‒2005)
13.1 Ιώ | Αστυνόμος Χ | Ιάνθη | Γυμνή αλήθεια (1994‒2001)
13.2 Η νέα τάξη (κινηματογραφική ταινία που δεν έγινε, 2000‒2002)
13.3 Ειρήνη | Επιστροφή (1996‒2005)
Φάκελος 14. ΜΑΤΑΙΩΜΕΝΑ ΣΧΕΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: ΝΕΜΕΣΙΣ (1974‒1980)
14.1 Έρευνα (1974‒1980, αντίγραφα και εκδόσεις 1945‒1980)
14.2 Φωτογραφίες έρευνας και ρεπεράζ (1974)
14.3 Ηχητικό υλικό (1974;)
Φάκελος 15. ΜΑΤΑΙΩΜΕΝΑ ΣΧΕΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: ΝΕΜΕΣΙΣ (1974‒1992)
15.1 Σενάριο (1974‒1978)
15.2 Σενάριο (1978‒1979)
15.3 Σενάριο (1992)
15.4 Αποφάσεις επιτροπής λογοκρισίας, αλληλογραφία κ.ά. (1979‒1985)
Φάκελος 16. ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΚΑΙ ΠΟΙΚΙΛΑ (1977‒2022)
16.1 Βιογραφικά σημειώματα, εκδηλώσεις τιμής κ.ά. (1983‒2022)
16.2 Επαγγελματικά υλικά και εργαλεία
16.3 Οικονομικά και ασφαλιστικά έγγραφα (1977‒1993)
Φάκελος 17. ΗΧΗΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Φάκελος 18. ΗΧΗΤΙΚΟ ΚΑΙ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Φάκελος 19. ΥΛΙΚΟ ΜΕΓΑΛΟΥ ΣΧΗΜΑΤΟΣ (1961‒2006)
ΥΛΙΚΟ ΕΚΤΟΣ ΦΑΚΕΛΩΝ
Conditions of access and use area
Conditions governing access
Δεν υπάρχουν περιορισμοί στην πρόσβαση.
Conditions governing reproduction
Language of material
- English
- Bulgarian
- French
- German
- Greek
- Italian
Script of material
Language and script notes
Ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, αιγυπτιακά, βουλγαρικά.
Physical characteristics and technical requirements
Finding aids
Αναλυτική περιγραφή φακέλου/υποφακέλου σε ηλεκτρονική μορφή.
Allied materials area
Existence and location of originals
Existence and location of copies
Related units of description
Publication note
Publication note
Χρυσάνθη Σωτηροπούλου (κείμενα), Γιώργος Σταμπουλόπουλος, Αθήνα, Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών / Ινστιτούτο Οπτικοακουστικών Μέσων, 2004.
Publication note
Ιστότοπος του Γιώργου Σταμπουλόπουλου: http://stamboulopoulos.com/.
Notes area
Note
Το φωτογραφικό τμήμα του αρχείου θα περιγραφεί σε επίπεδο τεκμηρίου, σε ηλεκτρονικά δελτία.
Note
Alternative identifier(s)
Access points
Subject access points
Place access points
Name access points
Genre access points
Description control area
Description identifier
Institution identifier
Rules and/or conventions used
ΔΙΠΑΠ (Γ) 2η έκδοση
Dates of creation revision deletion
Ιανουάριος 2013, Ιούνιος 2019, Ιούλιος 2023
Script(s)
Sources
Δελτίο περιγραφής Φορέα.
Archivist's note
Ταξινόμηση: Γιώργος Σταμπουλόπουλος, Κωνσταντίνα Σταματογιαννάκη.
Σύνταξη ΔΑΠ: Κωνσταντίνα Σταματογιαννάκη.