Αρχείο αρ.comp 365 - Συναδινός, Θεόδωρος

Πεδίο Αναγνώρισης

Κωδικός αναγνώρισης

GR ELIA-MIET αρ.comp 365

Τίτλος

Συναδινός, Θεόδωρος

Ημερομηνία(ες)

  • 1907-1986 (Δημιουργία)

Επίπεδο περιγραφής

Αρχείο

Μέγεθος και Υπόστρωμα

20 φάκελοι

Πεδίο Πλαισίου Παραγωγής

Όνομα παραγωγού

(1880 (;) -1959)

Βιογραφικό/Διοικητική Ιστορία

Ο Θεόδωρος Συναδινός του Νικολάου γεννήθηκε στην Τρίπολη . Το 1897 ήλθε στην Αθήνα και φοίτησε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου. Το 1904 έγινε συντάκτης στην εφημ. Ακρόπολις του Βλάση Γαβριηλίδη και αργότερα αρχισυντάκτης, θέση την οποία διατήρησε ώς το 1914. Μετά το θάνατο του Γαβριηλίδη το 1920, ο Συναδινός –γαμπρός του από το 1916– ανέλαβε για σύντομο διάστημα τη διεύθυνση της Ακροπόλεως, μέχρι τη διακοπή της κυκλοφορίας της. Στον χώρο της δημοσιογραφίας διετέλεσε, επίσης, διευθυντής και εκδότης εντύπων, όπως των εφημερίδων Νέα Ελλάς (1916), Πρόοδος (1919), των περιοδικών Ωδείον (1904), Απόλλων (1904-1907), Μουσική Επιθεώρησις (1921-1922), Παρασκήνια (1938-1939) κ.ά.

Ως θεατρικός συγγραφέας εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1911, με την κωμωδία Μπλόφες, που έπαιξε ο θίασος της Κυβέλης Αδριανού. Ο Καραγκιόζης, ένα από τα πιο γνωστά του έργα, παρουσιάστηκε αρχικά το 1924 στην Αλεξάνδρεια, από τον θίασο της Μαρίκας Κοτοπούλη. Το θεατρικό έργο του αντιμετωπίστηκε από την κριτική με αντιφατικό και συχνά επιφυλακτικό τρόπο· ωστόσο, ο Συναδινός ευτύχησε να δει σαράντα από τα έργα του να ζωντανεύουν στη σκηνή, σε παραγωγές σημαντικών θιάσων της εποχής του και συχνά με μεγάλη εμπορική επιτυχία . Ενδεικτικά αναφέρουμε τα έργα: Ο Μαικήνας (1926, θίασος Νέων), Κοσμική κίνησις (1932, θίασος Μαρίκας Κοτοπούλη), Γνωρίζετε ότι... (1933, θίασος Μαρίκας Κοτοπούλη), Αυτός είμαι (1934, θίασος Μαρίκας Κοτοπούλη – Κυβέλης Αδριανού), Ο παληάτσος (1934, θίασος Βασίλη Αργυρόπουλου), Χθες, σήμερα, αύριο (1935, θίασος Αλίκης – Κώστα Μουσούρη – Βασίλη Λογοθετίδη), Στην κάψα του καλοκαιριού (1944, Εθνικό Θέατρο), Ο σατανάς (1948, θίασος Γιώργου Παππά – Βάσως Μανωλίδου).

Ο Συναδινός διετέλεσε ιδρυτικό μέλος, πρόεδρος της Εφορευτικής Επιτροπής και διευθυντής της Επαγγελματικής Σχολής Θεάτρου (1924-1930), μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής (1930-1932), της Καλλιτεχνικής Επιτροπής (1933) και του Διοικητικού Συμβουλίου (1943-1946) του Εθνικού Θεάτρου, καθηγητής και διευθυντής της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου (1930-1946), μέλος του μικτού Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Θεάτρου και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (1943), δύο φορές διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (από το 1945 ώς το 1953). Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων από το 1911 και πρόεδρός της από το 1932 ώς το 1946, ο Συναδινός συνέβαλε καθοριστικά στην ίδρυση του Θεατρικού Μουσείου.

Παντρεύτηκε την κόρη του Βλάση Γαβριηλίδη και της Ουρανίας Γρυπάρη, Άννα. Κοσμικογράφος, η πρώτη στην Ελλάδα, η Άννα Θ. Συναδινού εμφανίστηκε αρχικά από τις στήλες της εφημ. Ακρόπολις και στη συνέχεια συνεργάστηκε με τις εφημερίδες Ελεύθερον Βήμα (στήλες «Κοσμική Κίνησις» και «Γνωρίζετε ότι...», με το ψευδώνυμο «Μονταίν»), Αθηναϊκά Νέα (από το 1945: Τα Νέα), Το Βήμα, καθώς και με το περιοδικό Μπουκέτο. Έγραψε επίσης χρονογραφήματα και ένα θεατρικό έργο, την Κοσμική ακινησία, σε συνεργασία με τον Δημήτρη Γιαννουκάκη (παρουσιάστηκε το 1941, στο θέατρο Αλίκης, σε σκηνοθεσία του Κώστα Μουσούρη). Ο γιος του Θεόδωρου και της Άννας Συναδινού, Νίκος, ασχολήθηκε με τη δημοσιογραφία.

Ιστορικό ενότητας περιγραφής

Διαδικασία Πρόσκτησης

Δωρεά του γιού του Θ. Συναδινού, Νίκου Συναδινού, τον Οκτώβριο του 1987.

Πεδίο Περιεχομένου και Διάρθρωσης

Παρουσίαση Περιεχόμενου

Το αρχείο Θ. Ν. Συναδινού φυλάσσεται σε είκοσι αρχειακούς φακέλους και τα τεκμήρια καλύπτουν τη χρονική περίοδο 1907-1986. Διακρίνονται τέσσερεις ειδολογικές και θεματικές ενότητες των τεκμηρίων: α) Επαγγελματικά (1917-1959), β) Συγγραφική δραστηριότητα (1909-1958), γ) Αλληλογραφία, προσωπικά, οικογενειακά (1920-1970) και δ) Αποκόμματα Τύπου, έντυπα, ποικίλα (1907-1986).

Στους φακέλους της πρώτης ενότητας (1-6) φυλάσσονται έγγραφα που αφορούν την επαγγελματική δραστηριότητα του Θ. Ν. Συναδινού: Ο φάκελος 1 περιλαμβάνει έγγραφα από τη λειτουργία της Επαγγελματικής Σχολής Θεάτρου και του Εθνικού Θεάτρου (της περιόδου 1924-1946), ο φάκελος 2 έγγραφα από την Εταιρεία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων (1917-1952) και το περιοδικό Παρασκήνια (1938-1949), οι φάκελοι 3-6 έγγραφα σχετικά με τη διοίκηση και τη λειτουργία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (1940-1959).

Η δεύτερη ενότητα των φακέλων (7-13) καλύπτει τη συγγραφική δραστηριότητα του Θεόδωρου Ν. Συναδινού, κατά την περίοδο 1909-1958. Ειδικότερα, στους φακέλους 7-8 φυλάσσονται χειρόγραφα και δακτυλόγραφα κείμενα ομιλιών, ανακοινώσεων, διαλέξεων και δημοσιευμάτων του, ενώ στους φακέλους 9-13 θεατρικά έργα, διασκευές λογοτεχνικών έργων για το θέατρο, ραδιοφωνικά σκετς, κινηματογραφικά σενάρια, λιμπρέτα και άλλα κείμενα, ταξινομημένα κατά αλφαβητική σειρά τίτλου.

Η τρίτη αρχειακή ενότητα (φάκ. 14-15) περιλαμβάνει προσωπικές και επαγγελματικές επιστολές προς τον Θ. Ν. Συναδινό (υπηρεσιακές επιστολές φυλάσσονται και στους φακέλους 1-3), καθώς επίσης προσωπικά του έγγραφα και υλικό που αφορά: α) την κληρονομιά του Βλάση Γαβριηλίδη, πεθερού του και β) τη σύζυγό του Άννα Θ. Συναδινού, κόρη του Βλάση Γαβριηλίδη και της Ουρανίας Γρυπάρη.

Στην τέταρτη ενότητα των φακέλων (16-20) έχουν ταξινομηθεί αποκόμματα Τύπου (1911-1976), ποικίλα τεκμήρια, κυρίως αναμνηστικά (1907-1977), προγράμματα από σκηνικές παραγωγές έργων του Θ. Ν. Συναδινού, καθώς και προγράμματα θεατρικών και άλλων καλλιτεχνικών εκδηλώσεων με τη συμμετοχή του (1911-1986).

Επιλογές, εκκαθαρίσεις και τελική διατήρηση

Προσθήκες Υλικού

Σύστημα Ταξινόμησης

Ο Νίκος Συναδινός είχε κάνει και την πρώτη ταξινόμηση του αρχειακού υλικού, όπως φαίνεται από τις χειρόγραφες σημειώσεις στο εξωτερικό των αρχικών φακέλων.
Στη διαδικασία ταξινόμησης του αρχείου διατηρήθηκε σε γενικές γραμμές η αρχική τάξη στο εσωτερικό των φακέλων, αξιοποιήθηκαν οι υπάρχουσες γραπτές ενδείξεις και διορθώθηκαν οι εμφανείς παρατοποθετήσεις. Η πρώτη ευρετηρίαση του αρχείου έγινε το 2007 . Την παρούσα ενημέρωση του ευρετηρίου υπαγόρευσαν: i. η αναταξινόμηση και εκ νέου επεξεργασία τμήματος του υλικού, ii. η αναλυτική καταγραφή των επιστολογράφων στους φακέλους της αλληλογραφίας, iii. η απαλοιφή των σελίδων συνοπτικής περιγραφής των θεατρικών προγραμμάτων και των φωτογραφικών τεκμηρίων του αρχείου και iv. η αποκατάσταση αβλεψιών και παραλείψεων της πρώτης εκδοχής.
Διακρίνονται τέσσερεις ειδολογικές και θεματικές ενότητες των τεκμηρίων:
α) Επαγγελματικά (1917-1959),
β) Συγγραφική δραστηριότητα (1909-1958),
γ) Αλληλογραφία, προσωπικά, οικογενειακά (1920-1970) και
δ) Αποκόμματα Τύπου, έντυπα, ποικίλα (1907-1986).

Πεδίο Όρων Πρόσβασης και Χρήσης

Όροι πρόσβασης

Όροι αναπαραγωγής

Γλώσσα των Τεκμηρίων

Γραφή του υλικού

Σημειώσεις γλώσσας και γραφής

Φυσικά Χαρακτηριστικά και Τεχνικές απαιτήσεις

Εργαλείο έρευνας

Σταματογιαννάκη, Κωνσταντίνα (επιμ.), Αρχείο Θ. Ν. Συναδινού. Ευρετήριο (Ενημέρωση). ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ, 2011.
Διαθέσιμο στο: www.elia.org.gr

Συμπληρωματικές πηγές:

Εντοπισμός των πρωτότυπων

Εντοπισμός των αντιγράφων

Συνδεόμενες Ενότητες Περιγραφής

Σχετικές αρχειακές περιγραφές

Πεδίο Παρατηρήσεων

Σημείωση

Τα θεατρικά προγράμματα και το —τοποθετημένο χωριστά— φωτογραφικό υλικό του αρχείου έχουν ταξινομηθεί και καταλογογραφηθεί από την Κωνσταντίνα Σταματογιανάκκη σε επίπεδο τεκμηρίου, στο ηλεκτρονικό πρόγραμμα LibSolution. Η πρόσβαση στην αναλυτική καταλογογράφηση είναι δυνατή και μέσω της ιστοσελίδας του Ε.Λ.Ι.Α./Μ.Ι.Ε.Τ. (www.elia.org.gr).

Εναλλακτικοί Κωδικοί

Σημεία πρόσβασης

Θέματα ως Σημεία πρόσβασης

Τοποθεσίες ως Σημεία πρόσβασης

Όνοματα ως Σημεία πρόσβασης

Είδος υλικού ως Σημεία πρόσβασης

Πεδίο ελέγχου εργασιών της περιγραφής

Αναγνωριστικό περιγραφής

Αναγνωριστικό φορέα τεκμηρίωσης

Χρησιμοποιούμενοι Κανόνες ή Πρότυπα Περιγραφής

Ημερομηνίες δημιουργίας, αναθεώρησης και διαγραφής

2007
2011 (ενημέρωση)

Γραφή(ες)

Πηγές

Σταματογιαννάκη, Κωνσταντίνα (επιμ.), Αρχείο Θ. Ν. Συναδινού. Ευρετήριο (Ενημέρωση). ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ, 2011.
www.elia.org.gr

Παρατηρήσεις και Όνομα Αρχειονόμου

Σταματογιαννάκη, Κωνσταντίνα

Πεδίο Πρόσκτησης

Related subjects

Συνδεόμενα Φυσικά Πρόσωπα και Οργανιμοί

Related genres

Συνδεόμενες Τοποθεσίες