Αρχείο Α.Ε. 03/21 (ii) - Θεατρικά Προγράμματα (συλλογή Γιώργου Δ. Κ. Σαρηγιάννη)

Περιοχή αναγνώρισης

Κωδικός αναγνώρισης της ενότητας περιγραφής

GR ELIA-MIET Α.Ε. 03/21 (ii)

Τίτλος

Θεατρικά Προγράμματα (συλλογή Γιώργου Δ. Κ. Σαρηγιάννη)

Χρονολογία(ες)

  • 1965-2024 (Δημιουργία)

Επίπεδο περιγραφής

Αρχείο

Μέγεθος και υπόστρωμα της ενότητας περιγραφής (ποσότητα, όγκος ή διαστάσεις)

94 αρχειακά κουτιά

Περιοχή πλαισίου παραγωγής

Όνομα του παραγωγού

(1950 -)

Βιογραφικό σημείωμα

Γεννήθηκε στον Βόλο, όπου και μεγάλωσε. Η οικογένειά του είχε ρίζες στην Αργαλαστή και στην Άνω Κερασιά του Πηλίου, στην Κωνσταντινούπολη και στην Μπόκα Κοτόρσκα του Μαυροβουνίου.
Το 1968 εγκαταστάθηκε οικογενειακώς στην Αθήνα. Σπούδασε στο Τμήμα Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και από το Γ΄ Έτος επέλεξε να ακολουθήσει το Τμήμα Πολιτικών Επιστημών (κατόπιν Τμήμα Διεθνούς Δικαίου και Πολιτικών Επιστημών).
Το 1976 εντάχτηκε στην εκδοτική ομάδα της μηνιαίας επιθεώρησης βιβλίου Διαβάζω, που είχε τότε ξεκινήσει την κυκλοφορία της και με την οποία συνεργάστηκε έως το 1984 κυρίως σε θέματα γραμματείας σύνταξης, ενώ για μακρά χρονικά διαστήματα διετέλεσε και μέλος της συντακτικής επιτροπής της.
Το 1983 δημιούργησε στο Πρώτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας την αφιερωμένη στην παρουσίαση της εκδοτικής κίνησης εκπομπή Το Βιβλίο στο Μικρόφωνο (συνεντεύξεις, κείμενα, παραγωγή, παρουσίαση, μουσική επιμέλεια), την οποία διατήρησε έως το 1991. Μεταδόθηκαν συνολικά 347 εκπομπές.
Το 1984 άρχισε τη συνεργασία του με την εφημερίδα Τα Νέα, ως πολιτιστικός συντάκτης για θέματα κυρίως του θεάτρου και του Φεστιβάλ Αθηνών, αλλά και του βιβλίου, της μουσικής, της όπερας, του χορού και του κινηματογράφου. Στις 25 Νοεμβρίου 1999 δημιούργησε στα Νέα τη στήλη «Το Τέταρτο Κουδούνι» που δημοσιευόταν κάθε Πέμπτη επί 13 χρόνια παρά έναν μήνα. Συνταξιοδοτήθηκε το 2011, αλλά διατήρησε ως εξωτερικός συνεργάτης τη στήλη «Το Τέταρτο Κουδούνι» μέχρι τον Οκτώβριο του 2012.
Από το 1987 έως το 1988 κράτησε τη στήλη κριτικής παρουσίασης θεατρικών παραστάσεων στις σελίδες του εβδομαδιαίου περιοδικού Πάνθεον. Από το 1990 συνεργάστηκε με το μηνιαίο περιοδικό Marie Claire, κυρίως ως συντάκτης κριτικής παρουσίασης θεατρικών παραστάσεων, συνεργασία η οποία μονιμοποιήθηκε το 1991 και διατηρήθηκε μέχρι το 2005.
Συνεργάστηκε επίσης με το εβδομαδιαίο περιοδικό Ταχυδρόμος ­­(στην ένθετη στα Νέα-Σαββατοκύριακο έκδοσή του, από το 2000 έως το 2011) όπου δημοσίευσε κριτικές παρουσιάσεις θεατρικών παραστάσεων αλλά και πορτρέτα, άρθρα και συνεντεύξεις καθώς και με την ετήσια πολιτιστική έκδοση Επίλογος (τόμοι 1995-1998), στην παρουσίαση του ανοιξιάτικου θεατρικού γίγνεσθαι.
Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί και στα περιοδικά Διαβάζω, Η λέξη, Εκκύκλημα, Ταχυδρόμος (στην ανεξάρτητη έκδοσή του), Athens Magazine, Hellas Culture, στην Εφημερίδα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, σε πρόγραμμα της Ορχήστρας των Χρωμάτων, στα προγράμματα του Φεστιβάλ Αθηνών 1995 και του Φεστιβάλ Βύρωνα «Στη Σκιά των Βράχων» 1995, καθώς και στην έκδοση Οι Έλληνες του Κόσμου των εκδόσεων Άποψη. Συνέταξε, ως προσφορά στον Λευτέρη Βογιατζή, την ελληνική παραστασιογραφία για το Σχολείο των γυναικών του Μολιέρου, που δημοσιεύτηκε στο πρόγραμμα της παράστασης του έργου από τη «Νέα Σκηνή» του Λευτέρη Βογιατζή, με δική του σκηνοθεσία.
Από τον Νοέμβριο του 1994 έως τον Απρίλιο του 1995 είχε την ευθύνη της δημοσιογραφικής έρευνας, των συνεντεύξεων και των κειμένων στην εκπομπή για το θέατρο με τον δικής του έμπνευσης τίτλο Τρίτο Κουδούνι της ΕΤ1, σε παραγωγή και σκηνοθεσία του Στέλιου Παυλίδη.
Τον Οκτώβριο του 2011 δημιούργησε με την τεχνική συμβολή του συντρόφου του Ljupcho Αngelov την ιστοσελίδα για το θέατρο και τις τέχνες totetartokoudouni.blogspot.com, η οποία έχει δεχτεί έως σήμερα (26 Μαΐου 2025) 4.099.310 επισκέψεις και στην οποία συνεχίζει, όχι τακτικά πια, τη στήλη «Το Τέταρτο Κουδούνι».
Διετέλεσε μέλος της Γνωμοδοτικής Επιτροπής για τις Επιχορηγήσεις Θεάτρου του Υπουργείου Πολιτισμού (για τις περιόδους 1997-1998, 1998-1999 και 1999-2000). Παραιτήθηκε το 2000, με επιστολή του που δημοσιοποιήθηκε, καθώς δεν είχαν τηρηθεί από το ΥΠΠΟ οι υποσχέσεις έγκαιρης σύγκλησης. Έχει επίσης διατελέσει μέλος της Επιτροπής για το Βραβείο «Δημήτρης Χορν», στις δύο πρώτες χρονιές απονομής του (2001 και 2002).
Το 2009 τιμήθηκε με το Βραβείο του Ιδρύματος Προαγωγής Δημοσιογραφίας «Αθανασίου Βασ. Μπότση» «για την προσπάθειά του ανανέωσης του καλλιτεχνικού ρεπορτάζ στον ημερήσιο Τύπο, τις αποκλειστικότητές του και την προβολή του πολιτισμού». Είναι μέλος της ΕΣΗΕΑ από το 1992. Ζει στην Αθήνα.

[Αυτοβιογραφικό σημείωμα Γιώργου Δ. Κ. Σαρηγιάννη]

Ιστορικό της ενότητας περιγραφής

Διαδικασία πρόσκτησης

Διαδοχικές δωρεές Γιώργου Δ. Κ. Σαρηγιάννη, 2021-2024, μετά από πρόταση του Γιάννη Μόσχου.

Περιοχή περιεχομένου και διάρθρωσης

Παρουσίαση περιεχομένου

7493 έντυπα θεατρικά προγράμματα των ετών 1965‒2024. Τα προγράμματα προέρχονται από ελληνικές ή ελληνικού ενδιαφέροντος παραγωγές.

Επιλογές, εκκαθαρίσεις και τελική διατήρηση

Ελέγχθηκαν, εντάχτηκαν στα οικεία ηλεκτρονικά δελτία περιγραφής και θα διατεθούν σε άλλον αρχειακό φορέα σύμφωνα με την επιθυμία του δωρητή 2470 θεατρικά προγράμματα των ετών 1965-2010, τα οποία υπήρχαν ήδη στα αρχεία και τις συλλογές παραστατικών τεχνών του ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ. (Παρατίθενται ξεχωριστά στην αναλυτική περιγραφή).

Προσθήκες υλικού

Ενδεχόμενες προσθήκες στο μέλλον.

Σύστημα ταξινόμησης

Το υλικό εγκιβωτίστηκε με σειρά εισαγωγής και έλαβε ταξινομικούς κωδικούς με αύξουσα αρίθμηση στο εσωτερικό των κουτιών.

Περιοχή όρων πρόσβασης και χρήσης

Όροι πρόσβασης

Δεν υπάρχουν περιορισμοί στην πρόσβαση.

Όροι αναπαραγωγής

Γλώσσα(ες) των τεκμηρίων

  • Αγγλικά
  • Γαλλικά
  • Γερμανικά
  • Ελληνικά
  • Ιταλικά

Αλφάβητο(α) των τεκμηρίων

Σημειώσεις για τη γλώσσα και γραφή των τεκμηρίων

Φυσικά χαρακτηριστικά και τεχνικές προϋποθέσεις

Εργαλεία έρευνας

Περιγραφή σε επίπεδο τεκμηρίου με χρονολογική σειρά θεατρικής περιόδου (εξαγωγή από ηλεκτρονικά δελτία περιγραφής). Τα προγράμματα περιγράφονται στις εξής 12 ενότητες:

  1. 1965‒1969 (24) | 1α. 1965-1969 (διπλά | προς μεταφορά: 46)
  2. 1970‒1980 (221) | 2α. 1970‒1980 (διπλά | προς μεταφορά: 472)
  3. 1980‒1990 (465) | 3α. 1980‒1990 (διπλά | προς μεταφορά: 585)
  4. 1990-2000 (1399) | 4α. 1990-2000 (διπλά | προς μεταφορά: 983)
  5. 2000-2010 (1641) | 5α. 2000-2010 (διπλά | προς μεταφορά: 493)
  6. 2010-2020 (970)
  7. 2020-2024 (187)

Περιοχή συμπληρωματικών πηγών

Εντοπισμός πρωτοτύπων

Εντοπισμός αντιγράφων

Συμπληρωματικές πηγές / σχετικές ενότητες περιγραφής

Θεατρικά προγράμματα (γενική συλλογή ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ)

Περιοχή παρατηρήσεων

Σημείωση

Η δωρεά περιέχει επίσης προγράμματα από μουσικές εκδηλώσεις και κινηματογραφικές προβολές (6 κιβώτια), καθώς και αυτοτελείς και περιοδικές εκδόσεις φορέων και οργανισμών των παραστατικών τεχνών (1 κιβώτιο), που θα ενταχτούν στις οικείες συλλογές, θα ταξινομηθούν και θα περιγραφούν.

Εναλλακτικός(οί) κωδικός(οί) αναγνώρισης

Σημεία πρόσβασης

Τόποι

Ονόματα

Είδη

Περιοχή ελέγχου της περιγραφής

Κωδικός αναγνώρισης περιγραφής

Κωδικός αναγνώρισης του φορέα καθιέρωσης της εγγραφής

Κανόνες και/ή συμβάσεις

ΔΙΠΑΠ (Γ) 2η έκδοση

Ημερομηνίες δημιουργίας, αναθεώρησης ή κατάργησης της περιγραφής

Ιανουάριος 2022-Μάιος 2025

Αλφάβητο(α)

Πηγές

Δελτίο περιγραφής του Φορέα

Παρατηρήσεις και Όνομα Αρχειονόμου

Κωνσταντίνα Σταματογιαννάκη

Περιοχή εισαγωγών

Σχετιζόμενα φυσικά και νομικά πρόσωπα

Σχετιζόμενα είδη

Σχετιζόμενοι τόποι